Begin dit jaar klaagden Mercedes en Aston Martin steen en been over de nieuwe regels, die hen harder geraakt zouden hebben dan de rest van het veld. Dat kwam omdat zij de enige teams waren met een lage rake-concept, terwijl de rest met het door Red Bull gepionierde hoge rake-concept rondrijdt. Adrian Newey, de ontwerper van Red Bull en de grondlegger van dat concept, wordt in gesprek met Auto Motor und Sport gevraagd of Mercedes inderdaad benadeeld is, maar de Brit durft dat niet met zekerheid te zeggen. "Elke regelverandering brengt voor het ene team voordelen en het andere team nadelen." "De versimpelde voorvleugel die enkele jaren geleden werd geïntroduceerd heeft ons bij Red Bull ook harder geraakt dan de rest. Hebben wij nu een voordeel op onze grote concurrent? Het is lastig te zeggen of achteraf te bewijzen. Het was zeker niet de intentie van die regelwijzigingen geweest", oordeelt Newey. Hij benadrukt dat alle teams voor de regels waren toen deze werden voorgesteld. "Hoe dan ook, tijdens het stemmingsproces in de technische werkgroep stemde niemand tegen of stond er niemand op om te zeggen dat ze door de regels in het nadeel zouden zijn geweest."
Meest gelezen