Een deel van de Formule 1-coureurs is nog verzekerd van een stoeltje voor 2024, maar een aantal rijders naderen het einde van hun contract. Daarnaast zegt een contract niet altijd alles - Nyck de Vries is het levende bewijs. Contract of niet: Silly Season is geopend met het vertrek van de Nederlander en de komst van Daniel Ricciardo.
Silly Season in de Formule 1 is de periode waarin de coureurs niet vechten op het asfalt, maar vechten om één van de twintig schaarse plekken in de koningsklasse van de autosport. De periode kent vaak een kettingreactie: een coureur vertrekt en het balletje begint te rollen. Silly Season '23 is dus afgetrapt door Red Bull/AlphaTauri, wat wel vaker voorkomt.
Wie rijdt waar na het huidige seizoen? Welke contracten lopen af en wat zijn de laatste geruchten? We nemen je mee langs de mogelijke veranderingen op de coureursmarkt!
Red Bull en AlphaTauri
De Vries out, Ricciardo in. De zitjes bij Red Bull en AlphaTauri wisselen regelmatig, vooral in de afgelopen jaren. Na het eerdere vertrek van Ricciardo bij Red Bull werden de stoeltjes naast Max Verstappen bezet door Pierre Gasly, Alex Albon en nu Sergio Perez.
Laatstgenoemde coureur (en de huidige teamgenoot van Verstappen) is nu echter in negatieve zin het onderwerp van gesprek binnen Red Bull. Al vijf races op rij presteert hij vooral in de kwalificaties ondermaats en meerdere coureurs naderen hem in het klassement. Als Checo niet tweede wordt in de eindstand met een bolide die zó snel is om vrijwel altijd te winnen, dan kan hij zomaar zijn stoeltje verliezen.
De Mexicaan heeft nog wel een contract tot eind 2024, maar zoals we bij De Vries zagen, heeft contractduur vrij weinig betekenis bij Red Bull en AlphaTauri. Presteer je niet, dan ben je weg. Presteer je echter wel, dan liggen er grote kansen. Neem Ricciardo: een goede reeks races bij AlphaTauri kan hem zomaar in beeld brengen bij Red Bull.
Verstappen zien we nog wel een tijdje bij Red Bull, maar wie er volgend jaar naast hem rijdt, zal liggen aan de prestaties van de anderen binnen de familie van het energiedrankjesmerk. De voor de hand liggende opties zijn:
- Perez blijft bij goed presteren bij Red Bull, Ricciardo blijft wel/niet bij AlphaTauri afgaande op zijn prestaties. Voor Tsunoda geldt hetzelfde.
- Bij goed presteren van Ricciardo en slechte prestaties Perez: Ricciardo wordt de teamgenoot van Verstappen. Perez naar AlphaTauri of weg om plaats te maken voor Lawson (of een andere junior).
Mercedes en Ferrari
George Russell en Lewis Hamilton hebben nog geen contract voor na 2023, maar vanuit alle partijen lijkt iedereen met elkaar door te willen. De zevenvoudig wereldkampioen en Mercedes-teambaas Toto Wolff hebben meermaals uitgesproken dat een contractverlenging slechts een formaliteit is en niemand gaat er op dit moment van uit dat Hamilton na '23 zal stoppen.
Tuurlijk, er kan nog van alles gebeuren tot er een krabbel is gezet, maar binnen Mercedes lijkt er weinig te veranderen. Ook Russell presteert goed en kan nog wel even door, plus het Duitse F1-team is zeer te spreken over de jonge Brit. Daarnaast staan er niet echt vervangers klaar voor de heren, tenzij ze het risico willen nemen met een junior, zoals Frederik Vesti, of iemand van een ander team aantrekken.
Waar nog wél wat vraagtekens in de lucht hangen, dat is bij Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben allebei nog een contract tot eind '24, maar de ontevredenheid spat ervan af binnen het team. Daarnaast wordt Sainz genoemd bij een mogelijke overstap naar Sauber, dat over een aantal jaar door het leven zal gaan als Audi F1.
Zorgen de scheurtjes tussen het duo en tussen de Scuderia voor een overstap van een van de heren? Die kans blijft bestaan, maar in principe zouden ze tot eind volgend jaar kunnen blijven. De onderhandelingen voor Leclerc en een verlenging bij Ferrari zijn begonnen, maar natuurlijk nog niet 100% zeker.
De F1-rookies
Nu De Vries een vroegtijdig einde van zijn F1-carrière kende, zijn er nog twee rookies over op de grid: Logan Sargeant en Oscar Piastri. Laatstgenoemde heeft een meerjarig contract en presteert goed bij McLaren en met zijn status als 'toptalent' lijkt er dit jaar nog niks te veranderen daar.
Ondertussen moet Sargeant zich nog bewijzen bij Williams. De Amerikaan presteert de afgelopen races al wat beter naast Alex Albon, maar écht imponeren doet hij nog niet. Bij Williams kan dit zitje dus nog eventueel veranderen...
Magnussen, Zhou en Stroll
Waar ook nog onzekerheid is, dat is bij Ferrari-klantenteams Haas en Alfa Romeo. De contracten van Kevin Magnussen en Guanyu Zhou lopen eind 2023 af. Magnussen komt momenteel wat tekort ten opzichte van teamgenoot Nico Hulkenberg en ook Zhou weet nog geen exceptionele indruk achter te laten.
Daarnaast zal de vraag altijd bestaan of Lance Stroll in de Formule 1 blijft. Hoewel zijn vader de eigenaar is van Aston Martin heeft hij redelijk wat baanzekerheid, maar bij het uitblijven van prestaties zal er ooit een keer een einde komen. Houdt Stroll junior zich stand naast tweevoudig kampioen Fernando Alonso of kiest vader Lawrence Stroll tóch voor een ervaren kampioen of een toptalent in het tweede zitje van Aston?
Hieronder vind je een overzicht van de huidige (bekende) contracten van de Formule 1-coureurs. Ook zijn we benieuwd naar jouw mening: wie zie jij als teamgenoot van Max Verstappen en wie moet er bij AlphaTauri rijden? Laat het ons weten in de poll onder de tabel!
Contracten F1-coureurs 2023
Coureur | Team | Contract tot en met |
---|---|---|
Verstappen | Red Bull | 2028 |
Hamilton | Mercedes | 2023 |
Leclerc | Ferrari | 2024 |
Norris | McLaren | 2025 |
Sainz | Ferrari | 2024 |
Perez | Red Bull | 2024 |
Bottas | Alfa Romeo | 2025 |
Russell | Mercedes | 2023 |
Ocon | Alpine | 2024+ |
Alonso | Aston Martin | 2024+ |
Gasly | Alpine | 2024+ |
Magnussen | Haas | 2023 |
Albon | Williams | 2024+ |
Stroll | Aston Martin | Open |
Hulkenberg | Haas | 2024 |
Ricciardo | AlphaTauri | 2023 |
Zhou | Alfa Romeo | 2023 |
Piastri | McLaren | 2024+ |
Tsunoda | AlphaTauri | 2023+ |
Sargeant | Williams | 2023+ |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!