Daniel Ricciardo wisselde in de voorbije jaren meerdere keren van team. In 2019 stapte hij over van Red Bull naar Renault, om twee jaar later de Franse renstal te verlaten voor een nieuwe avontuur bij McLaren. In 2021 had hij moeite zich aan te passen aan de karakteristieken van McLaren's MCL35M, ingegeven door enkele specifieke eigenschappen van de auto. Met elke overstap opnieuw maakte Ricciardo kennis met het DNA van het nieuwe team, dat vaak toch een beetje in de team verweven zit en zelfs ook in de auto's. Maar hoe verschilt dat DNA per team? Op deze vraag geeft Ricciardo uitgebreid antwoord in een exclusief interview met RacingNews365 .
Wat was nou typisch Red Bull-DNA?
Toen Ricciardo voor het eerst aan het stuur van de McLaren draaide, haalde hij exact dezelfde dingen aan als andere coureurs bij McLaren gedurende de voorbij tien(!) jaar opmerkten: "Zoals ik het ervaar is dus zeker wel sprake van een DNA dat van auto op auto wordt overgedragen", zo vertelt hij. "Toen ik bij McLaren kwam en mijn feedback gaf, zeiden de engineers 'ja, dit horen we al tien jaar lang'. Dus ja, op sommige vlakken mag je zeker spreken van een zeker DNA van een auto. Dat is dus bij McLaren het geval, maar bij Red Bull merkte hij dat ook al op. In die tijd werd de Australiër geroemd om zijn ulta-late remacties, maar daarbij werd hij geholpen door de auto's van het Oostenrijkse team. "Ik denk dat de Red Bull in de remzones altijd erg sterk was, en dat was het geval voor de volledige vijf jaar dat ik daar reed, ongeacht hoe de reglementen veranderden. Voor mij zat dat gewoon in het DNA van die auto's."
Ontwerpteam van invloed op DNA van de auto
Het ontwerpteam bleef in de tijd dat Ricciardo voor Red Bull uitkwam grotendeels gelijk, dat terwijl er bij Renault sprake was van een ingrijpende reorganisatie. Van het ene op het andere jaar kreeg Ricciardo met twee behoorlijk verschillende Renault-bolides te maken. "De auto is in die 24 maanden flink veranderd." "Dus daar was duidelijk geen sprake van enig DNA dat van auto op auto werd overgedragen, maar ik ben er zeker van de rol van de ontwerper daarin heel bepalend is."
Grootste struikelblok Ricciardo bij McLaren weggenomen?
Toen Ricciardo van Renault naar McLaren verhuisde, vormden de remmen het grootste struikelblok voor de meervoudig Grand Prix-winnaar. Bij Red Bull én Renault reed hij met remmen van Brembo, maar bij McLaren reed men met Japanse Akebono remmen. Voor dit jaar echter switchte McLaren naar remmen van AP Racing, een dochteronderneming van Brembo. Dat gegeven stemt Ricciardo hoopvol dat hij met meer vertrouwen op de rem kan staan. "Ik denk dat ik daar wel iets van terug zal vinden, ja. Een deel (van het gebrek aan vertrouwen, red.) had te maken met die remmen van Akebono, maar er is nog steeds iets met de karakteristieken van de auto waardoor ik niet heel agressief gebruik kan maken van de remmen. Dat was tenminste vorig jaar nog zo." "Het had waarschijnlijk te maken met een combinatie van factoren. Enerzijds had ik niet het juiste gevoel bij die remmen en anderzijds had het denk ik ook met het aerodynamische pakket te maken, maar ik heb er vertrouwen in dat die zaken dit jaar in orde zijn."
Meest gelezen