Krantenkoppen haalde de Red Bull-Honda-rijder daar echter, buiten Nederland, niet mee. Het nieuws van de dag kwam namelijk uit de hoek van Ferrari en ditmaal niet met een positieve klank. De Scuderia, die in de voorgaande vijf dagen werd geroemd om haar snelheid én betrouwbaarheid, kreeg een flinke slag te verwerken.
Halverwege de ochtendsessie schoot Sebastian Vettel op hoge snelheid van de baan, in de snelle Renault-bocht, de rechterdoordraaier na de eerste bochtencombinatie. De Duitser belandde in de TecPro-afzetting en kon gelijk uitstappen, om na een bezoekje aan het medisch centrum op het circuit de rest van de dag uit te zitten. Collega Charles Leclerc, die ingepland stond voor tijdens de middagsessie, kwam door het onfortuin van Vettel aan het rijden van slechts een handvol rondjes toe.
Vettels crash werd veroorzaakt door mechanisch falen, zo liet Ferrari naderhand weten. De Duitser was niet de enige rijder die op de zesde testdag van 2019 een rode vlag veroorzaakte. Het vod werd namelijk ook eenmaal uitgehangen omdat Max Verstappen precies bij het uitrijden van de pitstraat stilviel, iets wat ook diens oud-teammaat Carlos Sainz overkwam.
Diezelfde Sainz wist overigens wel de rapste ronde van de dag, en zelfs de rapste ronde van het hele testgebeuren neer te zetten. De Madrileen, tegenwoordig in een McLaren, kwam tot een bewonderenswaardige 1.17,144. De rondetijd werd neergezet op een C4-compound, de op één na zachtste die Pirelli voorhanden heeft. Het rekensommetje van de delta's in acht nemende kan het dus nog zeker zes tienden harder in Barcelona.
Goede zaken werden verricht door Robert Kubica, Romain Grosjean en Daniil Kvyat, die voor respectievelijk Williams, Haas en Toro Rosso meer dan honderd ronden op het bord noteerden. Ondanks de langdurende problematiek wist ook Verstappen dat aantal gemakkelijk te halen, Sainz slechte de barrière ook. Mercedes-duo Lewis Hamilton en Valtteri Bottas was - niet voor het eerst in deze testperiode - het meest productief. De twee reden samen meer dan 170 ronden.
Renault leek zich op woensdag vooral te focussen op de langere runs, met zwaardere wagens. Daniel Ricciardo kwam zodoende niet verder dan een tijd van 1.22,597, waar Nico Hulkenberg op het einde van de dag het gas nog een beetje open mocht trekken. De Duitser eindigde desalniettemin op de tiende plek.
Het testgeweld wordt morgen (donderdag) vervolgd met de zevende en voorlaatste dag van de collectieve testweken.
Nr | Coureur | Team | Tijd | Ronden | Band |
---|---|---|---|---|---|
1. | C. Sainz | McLaren | 1.17,144 | 131 | C4 |
2. | S. Perez | Racing Point | 1.17,842 | 88 | C4 |
3. | S. Vettel | Ferrari | 1.18,195 | 40 | C3 |
4. | K. Raikkonen | Alfa Romeo | 1.18,209 | 114 | C4 |
5. | R. Grosjean | Haas | 1.18,330 | 121 | C5 |
6. | M. Verstappen | Red Bull | 1.18,395 | 129 | C3 |
7. | D. Kvyat | Toro Rosso | 1.18,682 | 101 | C3 |
8. | V. Bottas | Mercedes | 1.18,941 | 74 | C3 |
9. | L. Hamilton | Mercedes | 1.18,943 | 103 | C3 |
10. | N. Hulkenberg | Renault | 1.19,056 | 59 | C2 |
11. | R. Kubica | Williams | 1.19,367 | 131 | C4 |
12. | D. Ricciardo | Renault | 1.22,597 | 72 | C2 |
13. | C. Leclerc | Ferrari | geen tijd | 1 |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel