Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Schumacher verklaart problemen Verstappen in Mexico

Max Verstappen en Red Bull kenden in Mexico een lastig weekend. Ralf Schumacher heeft er wel een verklaring voor.

Verstappen Leclerc race Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen kwam na een lastig weekend in Mexico als derde over de streep. De podiumplaats verbaasde Verstappen al, vooral omdat Red Bull de snelheid niet leek te hebben op het Autódromo Hermanos Rodriguez. De Nederlander vocht met zijn RB21, die met name in de snelle gedeelten heel instabiel reageerde.

Toch sleepte Verstappen er met een megastint op softs nog een podiumplaats uit. Maar waarom had Red Bull het zo moeilijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de race in Austin? Ralf Schumacher heeft er wel een verklaring voor.

"Het was vrij duidelijk", vertelt Schumacher in de podcast Backstage Boxengasse. "De kwalificatie verliep al moeizaam, hij kreeg het gewoon niet helemaal voor elkaar om alles perfect samen te laten komen. Het was close, op een paar tienden van Lando Norris misschien. Maar je kon wel zien dat de auto met minder brandstof beter in staat was om alles uit de zachte band te halen, die immers de meeste grip biedt."

Schumacher trekt dan ook een conclusie over de problemen. "Hij wist die stint ook te overleven, maar voor mij betekent het dat de Red Bull te weinig mechanische grip had. Dat komt doordat de Red Bull altijd erg stijf en laag wordt afgesteld om de beste aerodynamische efficiëntie te bereiken. Aerodynamisch gezien is de auto, in verhouding tot de rest, echt heel efficiënt. Dat betekent dat ze bewust hebben gekozen voor minder luchtweerstand."

En dat ging mis, zag Schumacher. "Max is een coureurs die goed overweg kan met een instabiele auto, eentje die wat overstuur heeft. Ik denk dat de verminderde luchtweerstand - minder downforce op hoogte - in combinatie met het gladde asfalt en de stijve afstelling van de auto gewoon niet goed samenwerkten. Dat kon hij alleen compenseren met de rode band, want op de gele band was hij echt langzaam. Daar had hij echt moeite mee."

Ook interessant:

Max Verstappen eindigde op de derde plaats in Mexico en stelde na afloop dat McLaren nog altijd sneller is dan Red Bull. Toch kan de Nederlander op bewondering rekenen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365. Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk loven zijn monsterstint op softs.

Praat mee!

x
Red Bull Verdeeldheid over uitblijven straf Verstappen: "Ik had een drive-through gegeven!"