Max Verstappen en Yuki Tsunoda kwakkelden in Brazilië het hele weekend met de balans van hun auto. Uiteindelijk wist Verstappen, na een start vanuit de pitstraat, het maximale eruit te halen met een derde plaats, terwijl Tsunoda vanaf de zeventiende positie niet veel verder wist te komen. Het is niet de eerste keer dat de renstal problemen heeft met de afstelling van beide auto's, iets wat mogelijk ook gevolgen kan hebben voor 2026.
Tenminste, dat is de vrees van Sky Sports-analist en voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok. Volgens hem wijst de enorme kloof in prestaties tussen Verstappen en Tsunoda op een structureel probleem binnen het team: "Ik heb het idee dat het team belemmerd wordt, omdat het praktisch gezien een team is met maar één auto."
"Kijk naar een weekend zoals in Brazilië. Daar had je maar één trainingssessie en een paar opties qua afstellingen en updates om te proberen. Met twee gelijkwaardige coureurs, zoals bij McLaren, kun je de ene optie op de ene auto zetten en de andere op de andere auto, en de data vervolgens vergelijken."
"Het probleem is dat het team de informatie eigenlijk niet kan vertrouwen, wanneer er zo’n groot verschil is tussen de twee coureurs, zoals Red Bull dat nu heeft. Ligt het probleem aan de auto, of aan de coureur? Daar kan het team gewoon niet achter komen."
Toekomstige ontwikkeling in gevaar?
Het probleem gaat volgens Chandhok verder dan alleen de afstelling tijdens een raceweekend. Hij waarschuwt dat Red Bull op structurele basis hinder kan ondervinden door het verschil in klasse tussen Verstappen en Tsunoda: "Dit is dus waar het echt een probleem voor hen creëert, en ik denk dat het iets is om in de toekomst over na te denken."
"Volgend jaar, met de nieuwe regels, zullen ze constant updates moeten doorvoeren. Daar hebben ze twee coureurs voor nodig, anders zal hun ontwikkeling achterblijven", concludeert Chandhok.
Red Bull Racing zal dus een manier moeten vinden om bruikbare feedback uit Tsunoda te halen, of een coureur naast Verstappen te zetten die qua snelheid en feedback veel dichter bij de viervoudig wereldkampioen ligt. Of Isack Hadjar die rol kan vervullen, zal moeten blijken, mits hij het tweede stoeltje bij Red Bull Racing voor 2026 krijgt.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!