In de Formule 1 zoeken de teams altijd de grenzen van de regels op. Een maas in de wet of een technische vondst kan een team zomaar de titel opleveren. Dit seizoen liggen de topteams elkaar met regelmaat dwars. Het begon allemaal al tijdens de winterperiode waarin Ferrari opheldering vroeg over de 'actieve' ophangingen van Red Bull en Mercedes. Uiteindelijk greep de FIA in, waardoor de teams een aanpassing moesten doen. Het Red Bull-team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo kreeg na de GP van Engeland de beschuldiging dat de voorvleugel flexibel zou zijn. Teambaas Christian Horner ontkende dat het team een waarschuwing kreeg van de FIA, maar de race erop was er een kleine aanpassing te zien aan de vleugel. De afgelopen races was er veel te doen over de nieuwe vleugeltjes van het team bij de sidepods. Ook deze zouden flex vertonen, meldt Auto Motor und Sport. Concurrent Ferrari ligt al het gehele jaar onder een vergrootglas. De afgelopen weken plaatste de concurrentie grote vraagtekens bij de versnellingsbak van Vettel. Bij de crash met Stroll in Maleisië zou deze beschadigd zijn geraakt. Het team vloog de bak terug naar Maranello en concludeerde geen beschadiging. Waarom werd de bak niet gewoon in Japan gecontroleerd? Het zorgde voor veel speculaties. Eerder in het jaar moest Ferrari de vloer verstevigen omdat deze teveel doorboog. Daarnaast heeft de FIA meermaals een waarschuwing uitgedeeld aan de teams in het algemeen, waarin het zegt dat er geen olie toegevoegd mag worden aan het brandstofmengsel. Ferrari heeft liefst drie oliereservoirs in de auto.
Doordat de Ferrari's in Maleisië zonder motorkap te zien waren op de grid werd de argwaan versterkt. De radioboodschap van het team aan Vettel tijdens de GP van Italië om een onbekende 'OVR'-knop te gebruiken zorgde voor meer speculaties. De FIA waarschuwde de teams tijdens het GP-weekend in Italië wederom. Concurrent Mercedes wordt er eveneens van verdacht om olie toe te voegen aan de brandstof tijdens de kwalificatie. Dit zou een directe tijdwinst opleveren. Uiteindelijk was Mercedes het slimste jongetje van de klas en introduceerde het snel een vierde motor voordat de aangescherpte regels ingingen. Net als bij Red Bull werd Mercedes deze winter gevraagd om de ophanging aan te passen. Al met al zijn de topteams elkaar continu aan het beconcurreren op de baan, maar ook daarbuiten. De vindingen worden nauwlettend in de gaten gehouden en met regelmaat beschuldigen de teams elkaar van 'vals spel'.
Meest gelezen