Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Spionagefoto's van nieuwe Red Bull onthullen bijzondere ontwikkelingen

Red Bull hield dinsdag achter gesloten deuren een shakedown met de nieuwe RB20. Toch valt er heel wat op te maken uit de uitgelekte spionagefoto's. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, laat zijn licht erop schijnen.

De eerste beelden van de RB20 tijdens de shakedown op Silverstone circuleerden meteen rond en wekten grote nieuwsgierigheid op bij Formule 1-liefhebbers. Enkele bijzondere elementen van de nieuwe bolide, ontworpen door Adrian Newey en zijn collega's, vielen meteen op.

Dat begint bij de voorkant van de neus, die is verlengd tot aan de voorkant van de voorvleugel. Op deze manier wordt het grotere zijdelingse oppervlak van de punt van de neus effectief benut om de uitstroom van de luchtstroom te versterken. Maar het centrale deel van de RB20 valt het meeste op. Het concept om de luchtinlaten bij de sidepods zo ver mogelijk af te sluiten, lijkt tot het uiterste te zijn doorgevoerd. De inlaten lijken zelfs te verdwijnen onder de grote lip ter hoogte van de bovenrand van de sidepod.

Het profiel van de sidepods loopt in een rechte lijn naar achteren toe en vertoont veel gelijkenissen met de tweede versie van de Mercedes W14 uit 2023. Een andere gelijkenis is het profiel van de motorkap, gekenmerkt door twee 'bazooka's' met een ronde doorsnede. Ook die lijken op de W14 en hellen sterk naar beneden, om zo ervoor te zorgen dat de blazende hete lucht naar de beam wing afbuigt.

Extreem

De luchtinlaat boven het hoofd van de coureur is ook gemodificeerd en heeft veel weg van een vierkante doorsnede. Ook het volume van de motorkap is opvallend, want die is veel breder dan bij de RB19. Het geheel van deze elementen - de nieuwe luchtinlaat, het grotere volume van de motorkap en de 'grote bazooka's' - is in feite het gevolg van het extreme concept rond de hooggeplaatste inlaten van de sidepods, die zijn afgeschermd door een bovenlip (ook wel tray genoemd).

In wezen lijkt het erop dat Red Bull de verpakking van de radiatoren en koelers heeft moeten omgooien om het grote kanaal onder de sidepod te creëren en zo de luchtstroom direct naar de achteras te sturen. In tegenstelling tot de recente vrees van Newey dat hij een te conservatieve versie zou hebben geproduceerd, is de RB20 duidelijk extremer dan haar voorganger, waarbij elk element is opgeofferd om de strategische aerodynamische doelen te bereiken.

Praat mee!

Viaplay
x
Haas Onderneemt juridische stappen tegen voormalig teambaas Steiner