Nu de Grand Prix van België achter de rug is, zullen de fans zo'n drie weken moeten wachten tot er weer Formule 1-auto's op een circuit te bewonderen zijn. De zomerstop is ingegaan en de eerstvolgende race staat 'pas' gepland in het weekend van 23 tot en met 25 augustus, als het F1-circus afreist naar Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland.
De zomerstop is een belangrijke periode in de Formule 1, want het betekent dat de teams en coureurs een verplichte (en vast ook gewenste) pauze hebben van het bomvolle F1-schema. Maar wat gebeurt er eigenlijk in de zomerstop, waarom is de verplichte sluiting er en hoe lang gaan de fabrieken überhaupt op slot? RacingNews365 zet het voor je op een rijtje!
Wat is de F1-zomerstop?
De F1-zomerstop is een verplichte sluiting voor alle teams en de fabrieken in de koningsklasse. Na de laatste Grand Prix van de eerste seizoenshelft (België in dit geval) gaan de fabrieken voor 14 dagen op slot. Dit staat vast in de sportieve reglementen van de F1, in artikel 21.8 om precies te zien: 'Er moet een shutdown van veertien opeenvolgende dagen plaatsvinden in juli en/of augustus'.
Los van bovenstaande regel zijn de teams, op papier, vrij om te kiezen wanneer ze de zomerstop ingaan. Zo lang de zogenaamde 'summer shutdown' maar in juli en/of augustus plaatsvindt. In de praktijk wordt een zomerstop in juli echter vrij lastig, want in deze maand stonden dit jaar drie Grands Prix gepland. Meestal gebruiken de teams nog een aantal dagen om de data van de race op Spa-Francorchamps te analyseren, waarna de fabrieken tegen het einde van de week op slot gaan, zodat ze ruim voor de GP van Nederland weer geopend kunnen worden.
Het (door)ontwikkelen van de auto en het produceren of ontwerpen van nieuwe onderdelen is strikt verboden tijdens de shutdown. Ook mogen teamleden geen contact hebben over ontwikkelingsonderwerpen. De FIA krijgt toegang tot alle systemen en kan de communicatie dus in de gaten houden. Wel mogen bepaalde activiteiten doorgaan om het team draaiende te houden: denk aan administratieve werkzaamheden, facilitaire diensten, marketing en onderhoud van de gebouwen en machines. Ook de windtunnels gaan 'op slot'.
Rest van het jaar
Zoals hierboven vermeld, gaat het Formule 1-seizoen weer verder vanaf vrijdag 23 augustus. De Grand Prix op het circuit van Zandvoort is daarmee de aftrap van de tweede helft van het seizoen, waarin de F1 nog 10 circuits aan zal doen.
Daarin zitten ook een aantal races ver weg van de fabrieken in Europa, zoals de Grands Prix in Singapore, Mexico, Brazilië en zelfs twee races in de Verenigde Staten.
Check hieronder de F1-kalender na de zomerstop overzichtelijk!
F1 2024 kalender na de zomerstop
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Nederland | Circuit Zandvoort | 23-25 augustus |
Italië | Autodromo Nazionale Monza | 30 augustus - 1 september |
Azerbeidzjan | Baku City Circuit | 13-15 september |
Singapore | Marina Bay Street Circuit | 20-22 september |
Verenigde Staten | Circuit of the Americas | 18-20 oktober |
Mexico | Autodromo Hermanos Rodriguez | 25-27 oktober |
Brazilië | Interlagos | 1-3 november |
Las Vegas | Las Vegas Strip Street Circuit | 21-23 november |
Qatar | Lusail | 29 november - 1 december |
Abu Dhabi | Yas Marina Circuit | 6-8 december |
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!