Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verdeeldheid over uitblijven straf Verstappen: "Ik had een drive-through gegeven!"

Max Verstappen schoot door het gras bij de start van de Grand Prix van Mexico, maar ontving geen straf. Jacques Villeneuve en Martin Brundle zijn het niet met elkaar eens over de uitkomst.

Verstappen start Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

De start van de Grand Prix van Mexico verliep zeer chaotisch. Max Verstappen opende volle bak de aanval, met als gevolg dat de top vier naast elkaar de eerste bocht indook. Dat was alleen iets teveel van het goede en Verstappen blokkeerde op de kerbstone. Hij moest door het gras, waarna hij beide Ferrari's liet passeren en op de vierde plaats de race vervolgde.

Na afloop was echter vooral George Russell erg uitgesproken over het incident in de eerste bocht. De Mercedes-coureur vond dat een paar coureurs, waaronder Verstappen, daar onterecht voordeel uit hadden gehaald. Sky Sports-Jacques Villeneuve en Martin Brundle raken het niet eens over een straf voor Verstappen.

"Max niet, want hij lag sowieso al voor Russell", begint Villeneuve. "Hij gaf alle plaatsen ook weer terug. Max zat naast de twee Ferrari’s en liet ze gewoon voor, dus dat was prima. Charles Leclerc daarentegen had wel een straf verdiend, want hij zat eigenlijk achter Lewis Hamilton. Hij probeerde de bocht niet eens te halen, ging vol op het gas, en besefte toen: 'Oh, het is mijn teamgenoot. Er gebeurt toch niks'."

Vooral de bocht zelf irriteert Villeneuve. "Dat is het probleem. Als daar grind had gelegen of een muur had gestaan, dan zou je nooit met z'n vieren naast elkaar komen. Hooguit twee, en iedereen zou inhouden omdat ze weten dat er geen uitloopstrook is. Nu denken ze: Het maakt niet uit als ik veel te laat rem; misschien kom ik ervoor uit. En als dat niet lukt, laat ik ze er wel weer langs en is er geen man overboord." 

"Het is het risico waard, en daarom krijgen we telkens die gekke situaties in de eerste bocht. Dat zal elk jaar weer blijven gebeuren. Coureurs die aan de buitenkant duiken, wetend dat ze gewoon rechtdoor kunnen als het misgaat."

Straf voor Verstappen?

Brundle is het totaal niet eens met de visie van Villeneuve. "Max had een straf moeten krijgen, want als je je auto helemaal links zet terwijl je met z’n vieren naast elkaar rijdt, dan weet je dat je op de kerb terechtkomt. Max had niet eens de intentie om de bochten te halen. Je ziet hem accelereren en hij deed geen enkele poging om bocht één, twee of drie normaal te nemen. Hij stuurde overigens wel knap door het gras."

"De indeling van dat circuit is gewoon hopeloos. Er zouden zones moeten zijn waar je verplicht doorheen moet, of misschien zelfs een stuk waar je op pitlane-snelheid doorheen moet rijden voor ongeveer 50 tot 100 meter. Dan schrikt het net zo af als een muur in Monaco en durven coureurs niet meer wijd te gaan."

Brundle vindt Verstappen alleen nog steeds schuldig. "Max nam bewust het risico aan de buitenkant, volledig wetend dat hij gewoon vol gas kon blijven geven en ermee weg zou komen. Als de rollen omgedraaid waren, had Max waarschijnlijk op de radio geschreeuwd dat de ander geen intentie had om de bocht te halen. En terecht, want hij deed dat nu ook niet."

Leclerc was weer een ander verhaal, beargumenteert Brundle. "Charles deed tenminste nog een poging in bocht één. Hij zag dat het niet goed zou gaan, dus negeerde hij bocht twee. Ook dat had voor mij een straf van tien seconden moeten opleveren."

"En eerlijk gezegd, voor wat Max deed, had ik iemand zelfs een drive-through penalty gegeven, gewoon om een duidelijk signaal af te geven en die onzin te stoppen. Het wordt chaos. Oké, ze laten coureurs wel weer terug voorbij, maar ondertussen denk ik aan de coureurs die gewoon op de baan bleven en alles netjes deden. Zij verliezen daar gewoon tijd mee. Je zou bijna denken: Waarom zou ik het nog netjes doen? Ik kan net zo goed mijn eigen baan kiezen in de eerste paar bochten en plaatsen winnen."

Reglementen van de Formule 1

Villeneuve ziet het anders en wijst naar de reglementen. "Ik ben het er half mee oneens. Het punt is: je kunt intentie niet echt in de regels opnemen. Dat is lastig. Ik baseer me gewoon op wat er in de regels staat. Volgens de regels lag hij voor George en gaf hij de posities ook weer terug. Strikt genomen verdiende hij geen straf. Op basis van de actie zelf: ja, dan wel. Maar hoe ga je dan verder? Volg je de regels, of volg je wat we moreel gezien als goed of fout beschouwen?"

De wereldkampioen van 1997 baseert zich dus simpelweg op het sportief reglement van de FIA. "Op dit moment moet je gewoon uitgaan van de regels, want die zijn er nu eenmaal. Alleen zijn die regels heel slecht geformuleerd, zoals we vaker hebben gezien. Soms zijn straffen echt fifty-fifty. De ene keer wordt er wel een straf uitgedeeld, de andere keer niet, en je weet nooit precies waarom."

"Ik ben het met Martin eens. Maar als het om de regels gaat... Je kunt hem geen straf geven, want hij gaf alle posities terug. Toen hij de bocht inging, zaten ze met z’n drieën naast elkaar en probeerde Lewis Lando Norris in te halen. Max wist dat het het risico waard was. Gewoon op het gas, erdoorheen, en zien wat er gebeurt. Verdiende hij een straf qua rijgedrag? Ja. Volgens de regels? Nee. Daar zit precies het probleem."

Praat mee!

x
Red Bull Verdeeldheid over uitblijven straf Verstappen: "Ik had een drive-through gegeven!"