Als de eerste vrije training van start gaat, zien we veel harde banden in actie. Dat is ook niet verwonderlijk, want dit weekend wordt weer geëxperimenteerd met een afwijkend bandenformat, waarbij per kwalificatiedeel de coureurs respectievelijk de harde, medium en tot slot zachte banden moeten gebruiken. Het totale aantal zachte banden is beperkt.
Na een goede tien minuten zijn het de beide Red Bulls die bovenaan de tijdenlijst staan met zowel Max Verstappen als Sergio Perez ook op die harde banden. Niet veel later zijn het de Ferrari's die zich ertussen weten te rijden.
Grote problemen zijn er voor Alfa Romeo die naar verluidt te maken hebben met de koppeling. Ook Williams blijft met beide auto's lang binnen, maar dat zou deel uitmaken van het programma, afgestemd op de beperkte hoeveelheid banden.
Een bijzonder probleem dient zich aan voor Verstappen als hij klaagt over te veel 'helmet lift'. Met andere woorden: de rijwind trekt zijn helm omhoog. Hij gaat er niet minder hard door rijden, want hij handhaaft zich aan kop, geholpen door het feit dat de topteams de zachtere banden tot en met het einde van de sessie links laten liggen.
Uitslag Eerste vrije training - Italië
Uiteindelijk rijdt iedereen toch zijn ronden, zo ook de beide Alfa Romeo- en Williams-coureurs. Laatstgenoemde team zou je op voorhand misschien tot de outsiders rekenen, maar op zachte banden weten ze zich niet zomaar uit de grijze middenmoot te rijden.
Een knappe prestatie is er voor Liam Lawson, die opnieuw invalt voor Daniel Ricciardo. Hij stuurt de AlphaTauri naar de 13e tijd, voor bijvoorbeeld de beide Haas- en Alfa Romeo-bolides. Aston Martin testcoureur Felipe Drugovich was op medium banden eveneens in de onderste regionen te vinden.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!