Het had niet veel gescheeld of Max Verstappen had dit seizoen een Grand Prix moeten missen. Na zijn aanvaring met George Russell tijdens de GP van Spanje stond hij op elf strafpunten, waardoor hij tijdens de races in Canada en Oostenrijk extra voorzichtig moest zijn. Door deze twee weekenden zonder strafpunten af te werken, verdwenen er twee punten, waardoor er nog negen overbleven.
Toch was hij daarmee nog niet volledig veilig; in het verleden hebben stewards weleens drie punten in één keer toegekend. De eerstvolgende strafpunten die van de licentie van de viervoudig wereldkampioen zouden verdwijnen, liep hij op tijdens de GP van Mexico in 2024, nadat hij in een fel gevecht Lando Norris van de baan drukte.
De race in Mexico is inmiddels achter de rug, en op het Autódromo Hermanos Rodriguez werden geen strafpunten uitgedeeld aan de Nederlander. Een dag na de wedstrijd, op 27 oktober, vervielen opnieuw twee punten. Daardoor is er weer wat extra ademruimte: het totaal staat nu op zeven.
Blijft hij de rest van het seizoen zonder nieuwe straffen, dan start hij 2026 met vrijwel een schone lei. Er zijn nog drie momenten dit jaar waarop punten komen te vervallen: één op 1 november, één op 1 december en twee op 8 december. In dat scenario blijven alleen nog de drie strafpunten van Spanje eerder dit jaar over.
En omdat de eerstvolgende race in de Formule 1, de GP van Brazilië, pas na 1 november wordt verreden, heeft Verstappen vanaf dat weekend nog maar zes strafpunten op zijn licentie staan.
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de derde plaats in Mexico en stelde na afloop dat McLaren nog altijd sneller is dan Red Bull. Toch kan de Nederlander op bewondering rekenen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365. Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk loven zijn monsterstint op softs.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!