In de brandende Hongaarse zon doken de twintig Formule 1-coureurs meteen de baan op tijdens de eerste vrije training voor de GP nabij Boedapest. We zagen een scala aan verschillende banden, met Max Verstappen die het meteen probeerde op het zachtste rubber.
Hetzelfde deden de beide Ferrari-mannen, waardoor er na twintig minuten de vertrouwde namen bovenaan het scorebord stonden. Charles Leclerc helemaal bovenaan (1.19,4), op twee tienden van een seconde gevolgd door Verstappen en Sainz. Perez reed 0,7 seconden langzamer dan de snelste Ferrari-man.
Achter de vier toppers liet de rest de rode banden nog even in de bandenwarmers zitten. Alleen Daniel Ricciardo wist op de medium enigszins in de buurt te komen van de toppers, maar de rest reed op de medium en harde band nog seconden langzamer.
Sainz het snelst
Daar kwam in het tweede deel van de kwalificatie echter verandering in. Toen kwamen de zachte banden overal als onkruid tevoorschijn. De toppers hielden ook vast aan het rood omringde rubber en scherpten hun tijden uit het eerste deel van de training nog verder aan.
Carlos Sainz was aan het einde van de rit de snelste man (1.18,7), met Verstappen op ruim een tiende van een seconde en Leclerc op 0,3. Perez kon zijn snelle ronde aan het einde niet voltooien door een in de weg rijdende Haas-bolide. Hij staat op 0,8.
De beide Mercedes-coureurs moesten ongeveer 0,9 seconden toegeven op Sainz en zagen Lando Norris ook voor zich staan. De McLaren-man gaf slechts 0,6 toe op de snelste coureurs van de eerste vrije training.
Echte lange runs zagen we aan het einde van de eerste training niet.
Ook interessant:
Falend Ferrari legt Verstappen geen strobreed in de weg
Max Verstappen won in Frankrijk, terwijl Charles Leclerc door het ijs zakte. Kan de Red Bull-coureur de titel nog mislopen? Wat zijn zijn kansen volgend raceweekend in Hongarije? Dat en meer bespreken Tim Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast. Beluister 'm hieronder.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Hongarije 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!