Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Weergaloze Verstappen geeft blunderend Ferrari het nakijken in knotsgekke Hongaarse GP

Max Verstappen heeft een enerverende Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. De Nederlander startte als tiende, maar was de concurrentie te ruim af. Voor Ferrari waren de druiven zuur, want beide coureurs eindigden niet op het podium. Geheel onverwacht bouwde Verstappen zijn voorsprong in het WK uit.

Verstappen Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met de dreiging van regen ging de Hongaarse Grand Prix van start met George Russell vanaf pole voor de beide Ferrari's. Max Verstappen moest vanaf de tiende positie zijn race aanvangen. Ditmaal wel grote verschillen in bandenkeuze, Russel en Verstappen kozen voor de zachte band, terwijl de Ferrari's hun race aanvingen op de medium band.

De start verliep zonder kleerscheuren en Verstappen en Sergio Perez klommen op naar de achtste en negende positie. De Nederlander zette ook direct de druk er vol op bij Fernando Alonso, maar direct werd duidelijk dat inhalen lastig is op de bochtige Hungaroring. Door een foutje van de ervaren Spanjaard klom de Red Bull-coureur naar de zevende positie, waarna Esteban Ocon het volgende slachtoffer werd.

Na zeven ronden lag Verstappen alweer op de zesde positie, waarbij hij een gaatje moest zien te dichten richting Lewis Hamilton. Overduidelijk was dat de snelheid van de Red Bull-coureur prima in orde was, met rondetijden die gelijk waren aan de leiders in de race. Daarbij was het Russell die een gaatje van twee seconden had ten opzichte van Carlos Sainz, die teamgenoot Charles Leclerc vlak achter hem had.

Verstappen sloot snel aan bij Lewis Hamilton die op zijn beurt klem zat achter Lando Norris. De McLaren-coureur leverde snel aan tempo in en zag Hamilton al snel voorbij komen. Ook Verstappen greep zijn kans en lag in ronde 11 op de vijfde positie.

Wachten was op de eerste serie pitstops, waarbij de Ferrari's het gat met Russell compleet dichtgereden hadden. Verstappen keek na vijftien ronden tegen een achterstand van elf seconden aan ten opzichte van leider Russell. In ronde 16 besloten Verstappen en Russell om hun eerste stop te maken en te wisselen naar de medium band.

Russell viel terug tot de zesde positie, Verstappen tot de achtste positie. Ferrari wisselde een ronde later door Sainz binnen te halen voor een stop naar een nieuwe set van de medium band. Leclerc kreeg door de stops de leiding in de schoot geworpen en de Monegask had een voorsprong van tien seconden ten opzichte van de nog niet gestopte Hamilton.

Uitslag Race - Hongarije

Unibet
Pos. Coureur Team Tijd
Resultaten worden geladen...

Verstappen had een mooi gat voor zich richting de nog niet gestopte Alonso en klokte rondetijden die twee seconden per ronden sneller waren dan Hamilton die in ronde 19 naar binnen dook en ruim achter de Nederlander op de baan kwam. Verstappen passeerde eenvoudig Alonso en Ocon en bevond zich na 20 ronden terug op de vierde positie.

Leider Leclerc stopte aan het einde van de twintigste ronde en wisselde naar een nieuwe set van de medium band. Door zijn stop kreeg Russell de leidende positie weer terug, maar Leclerc kwam wel voor teamgenoot Sainz op de baan. Verstappen had meer pace dan Sainz en dichtte het gat tot zo'n twee seconden, waarop het team hem vroeg het gat constant te houden op 2,5 seconden.

Russell stond ditmaal onder meer druk van Leclerc die al snel binnen DRS-afstand van de Mercedes-coureur kwam. Leclerc opende de aanval, maar Russell verdedigde. Door het knokkende duo kwamen ook Sainz en Verstappen razendsnel dichterbij, waardoor de top 4 na dertig ronden binnen vijf seconden van elkaar reed.

Ronde 31 lukte het Leclerc om de leiding te pakken, waarna Russell direct Sainz en Verstappen in zijn nek had. Ondertussen vielen de eerste regendruppels, maar het bleef beperkt tot wat miezeren. Leclerc nam aan kop snel afstand van Russell, terwijl Sainz binnen DRS-afstand had. Verstappen mocht ondertussen van het team van Red Bull het gat naar Sainz ook dichtrijden en sloot aan.

Verrassend genoeg wist Sainz de druk niet echt op te bouwen bij Russell, maar ondertussen was het Verstappen die binnen een seconde van Sainz kwam en direct de pits indook. Wederom wisselde hij naar een nieuwe set van de medium band. Mercedes anticipeerde direct en haalde ook Russell naar binnen en ook Ferrari haalde Leclerc naar binnen.

Door een snelle outlap pakte Verstappen een positie ten opzichte Russell en Sainz wist dat hij in theorie ook achter de Nederlander zou komen als hij zijn stop zou maken. De wereld stond compleet op zijn kop toen Verstappen de aanval opende bij Leclerc en de Ferrari-coureur passeerde.

Het werd ineens hectisch op de baan want Verstappen spinde en Leclerc pakte zijn positie terug. De Nederland moest het opnieuw proberen bij Leclerc die inmiddels zijn harde banden op temperatuur had. Aan kop van het veld waren het de niet gestopte Sainz en Hamilton.

Verstappen zette de druk er wederom vol op en verschalkte de Ferrari-coureur wederom. Ditmaal nam hij op zijn medium band afstand van zijn rivaal, maar verkeerde Red Bull wel in de wetenschap dat Leclerc in de slotfase van de race over de beste banden. Of zou Red Bull voor een derde stop gaan?

Sainz kende wederom een belabberde pitstop en viel terug naar de vijfde positie. Aan kop van het veld was het Hamilton die nog altijd niet gestopt was op de medium banden, maar wel een seconde per ronde langzamer was dan Verstappen. In plaats van naar voren kijken moest Leclerc vooral naar achteren kijken, want Russell zat onder de achtervleugel bij de Ferrari - iets waar verstappen van profiteerde doordat het gat razendsnel groter werd.

Ronde 51 wisselde Hamilton naar de medium band, waardoor hij met zijn stop terug viel tot achter Sainz op de vijfde positie. Leclerc werd ingehaald door Russell en moest ene extra stop maken, want zijn harde banden werkten niet bij deze lage temperatuur. Verstappen controleerde de race ondertussen met een voorsprong van acht seconden ten opzichte van Russell.

Wederom dreigde een deceptie voor Ferrari, want met nog 10 ronden te gaan was de volgorde: Verstappen, Russell, Sainz, Hamilton, Perez en Leclerc. Het Ferrari-drama werd groter toen in de slotfase Hamilton eenvoudig voorbij stoof aan Sainz en daarna ook teamgenoot Russell passeerde voor de tweede positie.

Verstappen kreeg met nog zeven ronden te gaan het sein dat hij mocht pushen, mocht het nodig zijn om de aanstormende Hamilton van het lijf te houden. Zijn voorsprong bedroeg echter ruim elf seconden en kwam niet meer in gevaar.

Bij Red Bull zullen ze met stomheid geslagen zijn dat het team de leiding in beide WK's uitbreidde ten opzichte van Ferrari. Verstappen finishte voor Hamilton en Russel en Leclerc kwam niet eens verder dan de zesde positie.

Formule 1 GP Hongarije 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

Viaplay
x
Interview Red Bull-legende Coulthard ziet Verstappen aan de horizon verdwijnen