Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen kan volgend jaar van racenummer wisselen

Vrijdag werd er een vergadering van de F1 Commission gehouden. Een reeks wijzigingen aan de technische en sportieve reglementen kwamen ter sprake. Max Verstappen zou in theorie van racenummer kunnen gaan wisselen, indien hij dat wenst.

Verstappen podium Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Tijdens de F1 Commission werd er geen overeenstemming bereikt over het verplicht stellen van twee pitstops. Om F1-races aantrekkelijker te maken, was het idee geopperd om voor iedere coureur een verplichte tweestopsstrategie in te voeren, als manier om de groeiende trend van eenvoudige éénstoppers tegen te gaan.

Het onderwerp zou een belangrijk onderdeel vormen van een vergadering van de F1 Commission in Londen, waar alle tien teams, Pirelli, F1-CEO en president Stefano Domenicali en FIA-single-seaterdirector Nikolas Tombazis aanwezig waren. De discussies tijdens de vergadering richtten zich op feedback, analyses en simulaties van Pirelli en de teams, maar volgens een verklaring werden er 'momenteel geen wijzigingen overeengekomen.'

De besproken opties richtten zich op aanpassingen aan de bandspecificaties, limieten voor de levensduur van de banden en het gebruik van alle drie de compounds die Pirelli naar elke race meebrengt. De gesprekken worden voortgezet in 2026, waardoor het onwaarschijnlijk is dat de regel er volgend jaar gaat komen. Alleen in Monaco geldt weer de regel van minimaal twee pitstops.

Racenummer wisselen

Er kwamen nog meer onderwerpen aan bod, waaronder de Aerodynamic Testing Restrictions (ATR), de kleurstellingen van de auto's (minimaal 55% moet geverfd zijn in 2026) en de nummers van de coureurs. Voor de ATR 'worden wijzigingen ontwikkeld om de Formule 1 in lijn te brengen met hedendaagse simulatie- en verwerkingssystemen, met oog voor kostenoverwegingen.'

Wat betreft de coureursnummers werden wijzigingen besproken aan het permanente nummersysteem dat in 2014 werd ingevoerd. Momenteel kiezen coureurs hun racenummer tussen #2 en #99, met uitzondering van #17. Bovendien is #1 voorbehouden aan de wereldkampioen, waarbij het gebruikelijke racenummer, zoals #33 voor Max Verstappen, wordt 'bevroren' zolang ze met #1 rijden.

Er werd een voorstel goedgekeurd waarmee coureurs hun permanente nummer gedurende hun carrière mogen wijzigen. Verstappen zou dus in theorie kunnen gaan wisselen, indien hij dat wenst. Startnummer #3 kwam weleens ter sprake, maar op dat moment reed Daniel Ricciardo nog in de Formule 1. Alle wijzigingen zijn wel nog onderhevig aan een formele goedkeuring door de World Motor Sport Council (WMSC), waarvan de volgende vergadering gepland staat op 10 december. Dat lijkt een formaliteit.

Tot slot ging het ook over het koelsysteem voor coureurs dat momenteel wordt ontwikkeld en verplicht wordt vanaf 2026. Het systeem werd gebruikt in Singapore en de Verenigde Staten. Voorstellen voor een herontwerp van het huidige koelsysteem werden gedaan, samen met een verhoging van het totale autogewicht om het gebruik van het systeem te compenseren. Verdere gesprekken zijn gepland met de Grand Prix Drivers' Association (GPDA).

Praat mee!

x
2026 Ambitieus Audi draait er niet omheen: "Wij willen Max Verstappen"