De beide Mercedes-coureurs hadden er zin in tijdens de derde vrije training en waren al snel op de baan te vinden. Vlekkeloos ging dit allerminst, want zowel Valtteri Bottas als Lewis Hamilton maakte een fout in hun snelle ronde op de zachte band.
Met een 1.35 als snelste tijd was wel duidelijk dat het nog aanzienlijk harder kon, getuige de 1.33-er die vrijdag de rapste rondetijd was. Max Verstappen liet, zoals gebruikelijk, lang op zich wachten.
Vooraan het veld voerde Bottas het tempo op met een 1.34,2, voor Hamilton en Pierre Gasly. Namens Red Bull was het Alexander Albon die op de medium band als eerste de baan opzocht en tot een elfde tijd kwam. Verstappen begon zijn training op de zachte band en ging verrassend naar de tweede plaats op 0,017 seconde van Bottas.
Het was Bottas die in de slotfase als eerste een kwalificatierun simuleerde en daarbij de snelste tijd aanscherpte met twee tienden. Het was vervolgens Hamilton die liefst zeven tienden onder Bottas' tijd dook en een 1.33,279 klokte.
De beide Ferrari's waren wederom terug te vinden in de middenmoot, met Sebastian Vettel ditmaal voor Charles Leclerc op de zevende en twaalfde positie.
In de laatste tien minuten begonnen ook Verstappen en Albon aan hun laatste snelle run. Daarbij opende Verstappen met een paarse sectortijd in de eerste sector, om vervolgens van zijn gas te gaan. Het zorgde ervoor dat de Nederlander zijn tijd niet wist te verbeteren, maar desondanks was de vorm van Red Bull bemoedigend.
Hamilton sloot de sessie met afstand als snelste af, voor Bottas, Sainz, Ocon, Perez en Verstappen. De positie van de Nederlander vertelde daarbij niet het volledige verhaal. Albon zag zijn snelste rondetijd geschrapt worden wegens het overschrijden van de track limiet en eindigde de training als negentiende.
Voorspel en win
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Rusland 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!