Op een droge Red Bull Ring ging de race van start met Lewis Hamilton vanaf poleposition voor Max Verstappen en Carlos Sainz. Bij de start moest Verstappen wederom verdedigen, ditmaal ten opzichte van Sainz. De beide Ferrari's raakten elkaar in de tweede bocht, waarbij Sebastian Vettel zijn complete achtervleugel verloor en Charles Leclerc zijn voorvleugel beschadigde. Een onbesuisde actie van Leclerc die de race voor Ferrari verpestte. Door het incident verscheen de safety car op de baan, die aan het einde van ronde drie weer de pits indook.
Valtteri Bottas wachtte tot het moment dat hij DRS had om zo eenvoudig Carlos Sainz in te halen en de derde positie in de race over te nemen. Vooraan controleerde Hamilton zijn voorsprong op Verstappen, om die met enkele tienden per ronde uit te bouwen tot het gat stabiliseerde op ruim twee seconden. Sainz zorgde ondertussen voor een hele batterij aan auto's achter hem, waarbij zelfs nummer 11 Perez aan kon haken.
De gaten werden langzaam groter en na 20 ronden had Hamilton een veilige voorsprong van vier seconden op Verstappen, die op zijn beurt een gat had ten opzichte van Bottas van drie seconden. Sainz had ondertussen een gaatje geslagen naar de knokkende Renault-coureurs Esteban en Daniel Ricciardo - een domme tactische fout van de Franse renstal, dat haar rijders vrij lieten racen maar zo de aansluiting verloor. Koploper Hamilton bouwde zijn voorsprong gestaag uit tot ruim zes seconden.
Verstappen maakte in ronde 25 zijn eerste pitstop en wisselde daarbij naar de gele band, waarbij hij na zijn stop terugviel tot de derde plaats, met een gat van 25 seconden richting Hamilton. Hamilton maakte in ronde 27 zijn stop en wisselde eveneens naar de medium band. Ruim vier seconden voor de Nederlander kwam hij terug op de baan, om vervolgens het gat direct te vergroten.
Aan het einde van ronde 34 dook Bottas de pits in, om daar te wisselen naar de medium band. Hij viel daarbij terug tot de derde plaats, op acht seconden van Verstappen. Hamilton had de race stevig in handen en dicteerde het tempo. Pijnlijk voor Albon was dat hij het tempo totaal niet bij kon benen en na 40 ronden al tegen een achterstand van 40 seconden aankeek. De Red Bull-coureur voerde min of meer de subtop aan, voor Ricciardo, Perez en Stroll. In zijn Racing Point was Perez ontketend: gestart als zeventiende, lag hij met nog 25 ronden te gaan op de vijfde stek en liep hij hard in op Albon.
Hamilton bouwde zijn voorsprong gestaagd uit richting tien seconden, waarbij Verstappen op moest letten dat hij Bottas aan het einde van de race niet in zijn nek kreeg. De Fin had banden die 10 ronden nieuwer waren en daardoor een voordeel had. Een eerste poging van Bottas werd door de Red Bull-coureur op fraaie wijze gecounterd, maar de overmacht van Bottas was te groot. Voor Verstappen zat er niets anders in dan zijn Red Bull op de derde plaats naar huis te rijden.
Hamilton, Bottas en Verstappen vormden het podium, voor de tegenvallende Albon. In de slotronden gooide Perez een potentiële vierde plaats weg, toen hij bij een inhaalactie op Alblon zijn voorvleugel beschadigde. Uiteindelijk wist hij nog als zesde over de meet te komen, nipt voor Stroll en Ricciardo.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Oostenrijk 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!