De comeback van Max Verstappen en Red Bull heeft voor positieve verbazing gezorgd in de Formule 1-paddock. Het seizoen leek als een nachtkaars uit te gaan door de vormcrisis van Red Bull, ware het niet dat een vloerupdate en een nieuwe aanpak hun vruchten afwierpen. Verstappen won in Italië, Azerbeidzjan en de Verenigde Staten en heeft zo nog altijd theoretisch kans op de wereldtitel.
Verstappen liet buiten die comeback al regelmatig doorschemeren dat hij zeer tevreden is over zijn prestaties in 2025. In gesprek met Viaplay heeft hij maar één kritiekpuntje op zijn eigen seizoen: de clash met George Russell in Spanje.
"Je probeert natuurlijk elk seizoen te kijken waar je misschien wat hebt laten liggen of hoe je wat constanter had kunnen presteren", vertelt Verstappen. "Ik denk dat ik met het materiaal gemiddeld veel heb gemaximaliseerd, dus dat is positief. Van buitenaf is het soms heel lastig om in te schatten hoe competitief een auto is, maar ik ben blij met mijn seizoen."
"Dat hele gebeuren was niet oké"
Dan gaat Verstappen in op Spanje. "Het enige kritiekpuntje was natuurlijk die actie in Barcelona. Dat hele gebeuren was niet oké, maar dat komt ook doordat ik er heel veel om geef. Ik kan makkelijk zeggen dat de auto voor geen zak gaat... Laat maar lekker gaan."
Zo zit Verstappen alleen niet in elkaar. "Als ik dan uit de auto stap en zie dat ik niet alles heb gegeven, ben ik boos op mezelf. Ik kan niet op 80% rijden. Als ik uit de auto stap, moet ik tegen mezelf kunnen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om het maximale eruit te halen. Daarom was ik boos vanwege wat er op het eerste rechte stuk en bij de eerste bocht gebeurde tijdens de herstart."
Verstappen doelt op een actie van Russell die niet volgens het boekje was, waarna hij de positie moest teruggeven van Red Bull. "Toen werd mij in mijn oor verteld dat ik die plek moest teruggeven. Toen ging even alles op rood, maar dat was fout en daar leer je natuurlijk van. Dat zijn momenten die waarschijnlijk volgend jaar niet gebeuren."
"Maar over het algemeen qua performance, absoluut goed. Ik denk vooral ook in de kwalificatie dat ik heel vaak blij met mezelf ben geweest. In het begin van mijn carrière was dat altijd mijn zwakkere punt. Ik probeer relaxter de kwalificatie in te gaan en goed te begrijpen waar je nog wat rondetijd kan winnen."
Hoe werkt dat? "In een bocht realiseren dat er niet heel veel meer in zit en niet nog een meter later remmen. Bovendien constant zijn en relaxed in de auto te zitten. Ik denk dat dat soort dingen altijd wel helpen."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!