Bijna het hele seizoen leek het erop dat de coureurstitel binnen McLaren verdeeld zou worden. Oscar Piastri en Lando Norris maakten dankbaar gebruik van hun dominante MCL39-bolides en liepen gestaag weg van de rest van het veld. Max Verstappen was de naaste belager, maar had een achterstand van 104 punten op Piastri. Toch heeft de Nederlander zich, na een ware herrijzenis van Red Bull, weer teruggeknokt in de titelstrijd.
McLaren had het voornemen om Piastri en Norris het onderling op de baan te laten uitvechten, waarbij de snellere van de twee zich tot wereldkampioen zou mogen kronen. Nu Verstappen echter ineens een serieuze kans maakt op zijn vijfde wereldtitel, wordt regelmatig gesuggereerd dat McLaren toch écht één coureur moet gaan voortrekken, om te voorkomen dat de Nederlander het wereldkampioenschap alsnog voor de neus van het team uit Woking wegkaapt.
De Britse renstal heeft een aantal afspraken gemaakt met Piastri en Norris over hoe de twee met elkaar mogen racen. Het overkoepelende doel daarvan is te voorkomen dat ze elkaar van de baan rijden. In Singapore raakten de twee elkaar echter alsnog, tot grote irritatie van Piastri. De sprintrace van beide coureurs in Austin eindigde al na één bocht, nadat Piastri met een nogal agressieve terugkruisactie een kettingreactie veroorzaakte.
Niet Verstappens probleem
In aanloop naar de GP van Mexico krijgt Verstappen de vraag hoe hij aankijkt tegen de keuzes die McLaren maakt met betrekking tot zijn coureurs. Hoe denkt hij over de teamorders binnen de Britse renstal? En ziet de Nederlander het interne gekibbel tussen Piastri en Norris als een groot psychologisch voordeel voor hem?
Het antwoord van Verstappen is helder en kort: "Dat is niet echt mijn probleem, toch?", aldus de Nederlander tegenover diverse media, waaronder RacingNews365.
Zoals vaak kijkt Verstappen pragmatisch naar de titelstrijd en laat hij zich niet afleiden door de politieke kwesties binnen McLaren: "McLaren moet als team bepalen wat goed voor ze is qua regels. Ik concentreer me gewoon op mijn eigen prestaties. Voor mij is het belangrijkste dat we een competitieve auto hebben. Als we een competitieve auto hebben, kunnen we hen verslaan. Daar focus ik me op, en niets anders."
Verstappen verkleinde de achterstand op WK-leider Piastri in vier races van 104 punten tot slechts 40 punten. De laatste zege van Piastri dateert uit augustus, toen hij de GP van Nederland op zijn naam schreef. In de laatste vier races stond hij slechts eenmaal op het podium, terwijl Verstappen driemaal zegevierde, een tweede plaats behaalde én de sprintrace in Austin won.
Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!