Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
RacingNews365 F1 Podcast

Verstappen strijdt voor Marko: "Max gaf een behoorlijk statement af"

Het gedoe rond Red Bull was weer het onderwerp van gesprek in Saoedi-Arabië. Helmut Marko zou wellicht geschorst worden en later weer niet. Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken de saga én de reactie van Max Verstappen in de RacingNews365 Formule 1-podcast.

Verstappen Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De saga rond Red Bull duurt maar voort en overschaduwde de dominante prestatie van Max Verstappen in Saoedi-Arabië. Er verschenen geruchten dat Helmut Marko geschorst zou worden, waarna Verstappen duidelijk aangaf dat dat invloed op zijn toekomst zou hebben. Marko kondigde een dag later aan dat hij zou blijven.

Toch is het wel duidelijk dat het niet helemaal koek en ei is binnen Red Bull. Christian Horner en Marko: de beste vrienden lijken ze niet meer te zijn. Maar ziet Red Bull er qua management en coureurs er over een jaar nog hetzelfde uit? Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in de RacingNews365 Formule 1-podcast.

"Ja", is Coronel stellig. "Dit moeten ze oplossen."

Dimmers gaat daar niet zomaar in mee. "Nou, Tom, het is een soort handgranaat waar het pinnetje nu voorzichtig in terug is geduwd. Laten we het zo omschrijven. Er is zoveel meer aan de hand en eigenlijk heb je ook gewoon twee kampen. Je hebt de kant van de eigenaren van Red Bull, die 51% van de aandelen in handen hebben. Dat is team Horner en dan heb je team Marko, maar dat is Red Bull GmbH uit Oostenrijk. Zij hebben 49% van de aandelen en hebben weinig te vertellen in het bedrijf. En het is ook wel duidelijk dat Verstappen ook bij dat kamp hoort, in ieder geval Jos. En Max staat natuurlijk ook volledig aan de kant van Helmut."

Probleem?

En daar ziet Dimmers het probleem ontstaan. "Vorig weekend zag je dat de Thaise Red Bull-eigenaar zoiets had van: 'Horner gaat nergens heen'. Ik weet niet hoe je het moet omschrijven, of het een coup is geweest of niet. Andersom hebben ze natuurlijk al een keer geprobeerd Marko buitenspel te zetten. Nu leek het een soort payback time om Horner buitenspel te zetten. Laten we zeggen dat het 1-1 is en hopelijk zetten ze er nu een streep onder. Maar Verstappen was wel heel duidelijk: als Marko gaat, dan ga ik ook. Max gaf wel een behoorlijk statement af."

Coronel denkt ook dat Verstappen zijn woorden nakomt. "Als een Verstappen dat zegt, dan gaat het ook echt gebeuren. Wat dat betreft beginnen ze zich wel op glad ijs te begeven bij Red Bull Racing, laten we het even zo noemen. Zij proberen namelijk wel een heel klein beetje van Marko af te komen, zodat ze zelf wat meer op de stoel kunnen gaan zitten en de beslissingen er wat makkelijker doorheen kunnen duwen. Uiteindelijk is dat wat er volgens mij gebeurt. Er is gewoon een machtsstrijd gaande tussen Oostenrijk en Red Bull Racing in Engeland."

Dimmers zag een 'pissige' Verstappen toen de geruchten over Marko naar buiten kwamen. "Max was heel erg pissig. Dat kon je in alles merken, hoe Max praat. Je hoefde maar te luisteren, met zijn hele houding erbij, het was heel erg duidelijk. Hij hoopte dat het niet ging gebeuren, maar was wel zeer duidelijk in wát er dan ging gebeuren. Hij deed vrijdag nadrukkelijk de oproep om daar eens even goed over na te denken."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Overstap?

Als Verstappen toch zou willen overstappen, dan denkt Coronel dat ieder team die kans grijpt. "Dan gooien ze er altijd wel iemand anders uit, al kost het geld. Verstappen wil je gewoon in je raceauto hebben. En dan maakt het niet uit of hij 80 of 100 miljoen euro kost, die moet je hebben, want dan weet je namelijk dat je races gaat winnen. En ook voor Mercedes is het natuurlijk heel interessant om Verstappen heel voorzichtig binnen te hengelen."

Coronel snapt wel waarom Mercedes hier en daar wat uitspraken over Verstappen doet. "Vandaar dat die plaagstootjes worden uitgedeeld door Toto Wolff, die zegt: 'Marko is bij ons ook welkom'. Maar vergeet niet, Marko zit al 19 jaar bij Red Bull. Hij gaat echt niet zomaar weg en ze zetten hem er echt niet zomaar uit. Dat is niet respectvol en dan gaat het ook wel heel snel bij Red Bull, als je dat soort dingen doet. Je moet wel dingen kunnen bespreken en natuurlijk worden er onder de tafel wat tikjes uitgedeeld, maar in deze slangenkuil van de Formule 1 is dat redelijk normaal. Het is gewoon politiek op hoog niveau."

"Wat Wolff doet is gewoon heel slim", vindt Dimmers. "Fred Vasseur had dat ook gedaan als hij Lewis Hamilton nog niet vastgelegd zou hebben. Dat zijn wat plaagstootjes en Wolff zei na de race dat iedereen ervan droomt om Verstappen in de auto te hebben. Je snapt allemaal waarom. Wat me in de woorden van Verstappen opviel, is dat hij het mega voor Marko opnam. Hij ziet Marko als één van de grondleggers van Red Bull Racing en het cement binnen het bedrijf. Eigenlijk als een tweede vader, dus. Toen werd hem gevraagd naar Christian: 'oh ja, maar Helmut heeft Christian ook gesteund in moeilijke tijden'. Horner staat op een heel ander level voor Max. Dat merk je aan alles."

"Vergeet niet, het gaat om serieuze knikkers, hè. Maar uiteindelijk is maar één ding het allerbelangrijkste: Verstappen wil altijd in de snelste auto zitten", sluit Coronel af.

Beluister hieronder de volledige podcast!

Ook interessant:

Meesterlijke Verstappen brengt kalmte in Red Bull-heksenketel

Daar is 'ie weer: een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken de GP van Saoedi-Arabië. Max Verstappen domineerde en zorgde tegelijkertijd voor rust bij Red Bull. Dat en nog veel meer passeert de revue!

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China