Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Verstappen verloor podiumkansen in openingsfase GP Azerbeidzjan

Max Verstappen legde ook in de straten van Bakoe beslag op de vierde plaats - net naast het ereschavot, en dat voor de derde maal op rij in 2019. Eigenlijk had er meer in gezeten, getuige de snelheid die de Nederlander liet zien tijdens zijn tweede stint.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het gehele seizoen kampt Max Verstappen al met problemen in de openingsfase van races. De Red Bull-coureur staat bekend als iemand die in de eerste ronden vaak posities wint, maar dat geldt niet voor 2019. Dit seizoen wist Verstappen nog nooit toe te slaan bij de start van de wedstrijd. In diverse races dit jaar heeft hij juist posities verloren in de eerste ronde.

In Bakoe was het Sergio Perez die de vierde positie overnam, waarna Verstappen kort onder druk kwam te staan van nota bene Lando Norris. Pas na vijf ronden, ondanks het gebruik van DRS, kwam de Red Bull-Honda voorbij aan de Racing Point. De Japanse motorleverancier heeft nog werk te verzetten, want ondanks de upgrade die men meebracht naar Bakoe is het gat in vermogen ten opzichte van Mercedes en Ferrari nog altijd aanwezig.

Verstappen legt problemen uit

Verstappen verklaarde enkele weken geleden al dat hij met de Honda-motor nog geen lekkere start heeft kunnen maken. Het probleem lijkt echter niet alleen in de start zelf te zitten. In de openingsronden, op de zachtste bandencompound, worstelden de Red Bull-coureurs iedere race. Verrassend genoeg worden ze daarin onder druk gezet door teams als Haas of McLaren.

Heeft Red Bull wellicht moeite om het hybridesysteem van de Honda-krachtbron in die fase optimaal te laten werken? Of worstelt het team om de banden goed op temperatuur te krijgen?

Hoe dan ook, eenmaal met een vrije baan voor zich keek Verstappen in Bakoe al tegen een achterstand aan van meer dan tien seconden op de topcoureurs voor hem. Deze achterstand liep gestaag op en rond zijn pitstop in ronde vijftien bedroeg het gat naar Bottas al zeventien seconden.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Verstappen vliegt na pitstop

De race van Verstappen leek eigenlijk al over na vijftien ronden, maar eenmaal op de medium-band kwam de Red Bull-bolide toch nog tot leven. Na enkele rustige openingsronden begon Verstappen aan een indrukwekkende stint. Ronde na ronde verbeterde hij de snelste raceronde en het gat richting Sebastian Vettel voor hem werd van tien seconden Verkleind tot een kleine drie seconden.

Raceleider Bottas hield een seconde of acht van zijn voorsprong over en met de top vier binnen acht seconden leek er een spannende slotfase te ontstaan. Juist op het moment dat het publiek er eens goed voor kon gaan zitten om zich op te maken voor de nodige actie in de straten van Bakoe, strandde Verstappens teamgenoot Pierre Gasly met een gebroken aandrijfas.

Problemen met de banden

De Virtual Safety Car-situatie die daarop volgde, zorgde ervoor dat de bandentemperatuur bij Verstappen dusdanig terugliep, dat hij ook naderhand zijn banden niet meer in het juiste venster kreeg. Vooraan vlogen de beide Mercedessen ervandoor en ook Vettel liep eenvoudig weg bij de Nederlander. Toen het team inzag dat de Ferrari-coureur niet meer te achterhalen was, gaf het de call aan Verstappen om rustig naar de finish te rijden - temeer omdat de oorzaak van Gasly's uitvalbeurt op dat moment nog onbekend was.

Voor Red Bull wacht nu de lastige opgave om de problemen rondom de starts op te lossen. Dat geldt zowel voor het letterlijk van zijn plaats komen, als het rijden van de openingsstint op de zachte banden. Pas als dat lukt, kan Verstappen serieus regelmatig strijden om podiumplaatsen. Mogelijk kan de grote upgrade die het team naar Barcelona meebrengt hem daarbij helpen.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan

Breaking Rinus VeeKay crasht vroeg uit de race bij IndyCar-debuut