Vanaf een derde startpositie begon Max Verstappen aan de Grand Prix van Monaco. In de korte run naar de eerste bocht probeerde de Red Bull-coureur het even bij Valtteri Bottas, maar de Fin liet zijn auto staan in de eerste bocht waarop Verstappen eieren voor zijn geld koos.
Het was Charles Leclerc die voor een Safety Car zorgde, doordat hij een lekke band opliep bij een touche met Nico Hulkenberg en de baan bezaaid lag met stukken canvas en carbon. Voor de toppers het sein om de pits op te zoeken, waarbij Bottas het veld ophield zodat Hamilton en hij een dubbele pitstop kon maken. De pitcrew van Red Bull opereerde ijzersterk, waardoor Verstappen de tweede positie overnam van de Fin. Wel raakten de Nederlander en de Fin elkaar kortstondig in de pitstraat, een incident dat onderzocht werd door de wedstrijdleiding die Verstappen bestrafte met een tijdstraf van vijf seconden. Zij waren van mening dat Red Bull de coureur niet veilig wegstuurde bij zijn stop.
Lewis Hamilton had als enige uit de top vier de medium banden onder zijn Mercedes gemonteerd, Verstappen, Vettel en Bottas kozen voor de harde band. Vooraan hield Hamilton het tempo laag waardoor de kop van het veld compact bleef. Voor Verstappen was er veel aan gelegen om een gat van minimaal vijf seconden te creëren richting Sebastian Vettel.
Ronde na ronde zat de Nederlander onder de versnellingsbak van Hamilton, maar de Brit gaf geen krimp en reed foutloos. Hierdoor was er voor de Red Bull-coureur geen enkele kans om hem te passeren. Het 'gevecht' tussen de beide coureurs ging lange tijd door, waarbij de linker voorband van de leider ernstige vormen van slijtage begon te vertonen.
Ook in de slotfase van de race bleef de top vier binnen enkele seconden van elkaar. Met nog drie ronden te gaan waagde Verstappen een alles of niets actie bij de chicane, maar Hamilton gooide de deur dicht. De beide auto's raakten elkaar, maar konden hun weg vervolgen.
Verstappen passeerde wel als tweede de finishvlag maar werd door zijn tijdstraf slechts als vierde geclassificeerd. Een ijzersterk weekend van de Nederlander werd op deze manier niet bekroond met een verdiende podiumplaats.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!