Na een ERS-probleem tijdens de tweede vrije training in Canada wist Max Verstappen eigenlijk genoeg: er zat een gridstraf aan te komen. Verschillende motoronderdelen waren beschadigd, waardoor een (extra) wissel noodzakelijk was. De gridstraf volgde in België, waar Verstappen zijn vijfde verbrandingsmotor inzette en tien plaatsen naar achteren moest.
Maar is de Red Bull-coureur nu definitief uit de gevarenzone? Niet helemaal, al zullen er voorlopig geen problemen ontstaan. Verstappen zit bij de meeste motoronderdelen al aan het maximum, maar hij heeft het geluk dat hij nog een aantal onderdelen achter de hand heeft. Coureurs bouwen namelijk een pool aan onderdelen op waar ze uit kunnen putten. Daarom lijkt Verstappen, indien er geen problemen ontstaan, wel even door te kunnen met zijn huidige pool. Hetzelfde geldt overigens voor teamgenoot Sergio Perez.
Maar hoe staat titelrivaal Lando Norris er dan voor? De Brit heeft tot nu toe pas drie motoren gebruikt en mag dus nog gratis een volledig nieuwe motor steken, net als teamgenoot Oscar Piastri. Het lijkt optimistisch om te stellen dat de McLarens het seizoen zonder straf gaan besluiten, maar ze kunnen het nog wel even uitstellen
Charles Leclerc is het dichtst bij een gridstraf na de zomerstop. De Ferrari-coureur mag geen nieuwe MGU-H meer gebruiken en zal dus hoogstwaarschijnlijk nog een keer achteraan moeten beginnen. Het laat zien dat er nog een zeer interessante tweede seizoenshelft wacht, óók qua gridstraffen.
Bekijk hieronder het overzicht van gebruikte motoronderdelen per F1-coureur!
Gebruikte motoronderdelen per F1-coureur (zomerstop)
Coureur | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Sergio Perez | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 |
Lando Norris | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Oscar Piastri | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 |
Carlos Sainz | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 |
George Russell | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Lewis Hamilton | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!