Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen zet F1-auto met liefde bij grofvuil: "Mijn hele rug valt uit elkaar"

Aan het einde van 2025 neemt de Formule 1 afscheid van de huidige generatie auto's. Max Verstappen is er niet per se rouwig om.

Verstappen Q Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Nog drie races en dan zit het Formule 1-seizoen 2025 er alweer op. Er wordt nog om voldoende gestreden, maar de blik gaat ook al langzaam op volgend jaar. Dan komen er nieuwe auto's en motoren en wordt de pikorde ongetwijfeld door elkaar geschud. 

Maar dat betekent ook dat de koningsklasse van de autosport afscheid neemt van de huidige generatie auto's. Fernando Alonso liet tijdens de persconferentie doorschemeren dat hij er niet zo rouwig om is, en Max Verstappen sluit zich bij zijn mening aan.

"Ik sta er wel een beetje hetzelfde in als Fernando", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Ik ga het niet missen."

Een kloteauto, dus? "Wel een snelle kloteauto dan, maar ik vond het niet het allerleukste om mee te rijden, om eerlijk te zijn. Het is totaal niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn. Het is fysiek niet het fijnste geweest. Als je scans doet, dan ziet het er niet goed uit. Aan de andere kant: als je naar motorcrossers kijkt, hebben wij niks te klagen."

Auto uit 2015

Toch zou Verstappen het liever anders zien. "Als je weet wat het was of is, dan ga ik liever voor wat we in 2015 of 2016 hadden."

Verstappen beaamt wel dat 2026 een stap in de goede richting moet worden. "De rijhoogtes veranderen natuurlijk best wel wat. De filosofie is niet zoals nu, zo op de grond. Dat zal denk ik wel al helpen, maar de auto's zijn nog altijd te groot en te zwaar. Ik hoop dat het qua fysieke ongemakken in ieder geval wat fijner is. Het wordt elk seizoen alleen maar extremer met hoe stijf alles is. Dat is niet fijn."

"Als je het mij vraagt, wat de leukste auto is waar ik in heb gereden, dan zou ik zeker teruggaan naar 2020 of 2021. Maar als je dan teruggaat naar de emotionele waarde met een auto, zou ik 2022 of 2023 zeggen. Dat is meer gewoon puur resultaat."

Maar vindt Verstappen dan wel dat de reglementen hebben gewerkt? Het moest immers makkelijker worden om elkaar te volgen in de vuile lucht. "Ik denk dat het in het begin wel even goed was, maar het probleem is ook dat de slipstream niet zo efficiënt was als weleer. Je kan denk ik wel iets beter en gecontroleerder volgen."

"Met die oude auto's had je echt extreem overstuur of extreem onderstuur op bepaalde plekken. Dat heb je nu niet. Het is gewoon echt minder downforce, dus dat is wel fijner. Maar ja, op sommige rechte stukken en banen is het niet genoeg."

Praat mee!

x
GP Las Vegas Verstappen zet journalist op zijn plek: "Ik vind dit een hele rare vraag"