Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel is inmiddels gestopt als Formule 1-coureur, maar houdt zich nog wel bezig met de duurzaamheid in de sport. En die zou er met de reglementen van 2026 flink op vooruit moeten gaan, als we de opzet van de plannen mogen geloven.
Ongeveer vijftig procent van het vermogen zal elektrisch opgewekt worden en de verbrandingsmotor zal op klimaatneutrale brandstof gaan draaien. Dat vooruitzicht zou Vettel tevreden moeten stellen, want wat duurzaamheid betreft is het op papier een stap in de goede richting.
Toch trekt de Duitser die claim in twijfel. De situatie doet hem immers denken aan 2014, het jaar waarin de Formule 1 overstapte op hybride aandrijving. De nieuwe technologie, die de efficiëntie zou moeten bevorderen, moest nieuwe fabrikanten aantrekken. Dat is gelukt, maar ging wel ten koste van de nodige eenvoud.
Vettel trekt in gesprek met Auto, Motor und Sport eenzelfde conclusie. "De reglementen van 2014 waren wat de opzet betreft goed, het idee erachter klopte. Maar de uitvoering was gewoon niet goed. Het heeft veel geld gekost, maar heeft de sport verder niets gebracht."
De 2026-reglementen zijn volgens Vettel vooral het nalatenschap van de meest recente reglementencyclus. "We stappen nu weer af van de innovatieve oplossingen van de voorgaande reglementen, om de boel zo goedkoper te maken. Dat moet dan nieuwe fabrikanten aantrekken. De elektrische component is over het algemeen ook prima en ook nodig wat mobiliteit betreft."
"Maar met wegauto's zijn we al zoveel verder, met honderd procent elektromobiliteit, vanwege die onverslaanbare efficiëntie."
Anderen bekeken ook:
De Formule 1 loopt op bepaalde vlakken dus nog achter, maar dat geldt ook voor andere raceklassen. De Formule E, een klasse die gebruik maakt van batterijen, krijgt tot dusver ook nog niet echt voet aan de grond. Het elektrische kampioenschap zet serieuze stappen in de ontwikkeling van de bolides, maar komt in veel opzichten nog niet in de buurt bij de Formule 1.
Voor Vettel is het dan ook duidelijk dat elektrische motoren geen alternatief zal zijn in de wereld der motorsport. "Motorsport heeft andere vereisten. De 24 uur van Le Mans is bijvoorbeeld heel anders dan de Formule 1, of bijvoorbeeld andere juniorenklassen. Maar het zal hoe dan ook niet werken met een volledige elektrische aandrijving."
Een lastige kwestie dus, en de Formule 1 zal de komende jaren voor een enorme klus staan in de zoektocht naar een oplossing. Maar volgens Vettel zijn de nieuwe reglementen niet het antwoord op die prangende vraag. "Ik ben nog niet overtuigd. Het terug kunnen winnen van energie is geweldig, maar om dat alleen op de achteras te doen en de voorkant volledig te negeren... Daar snap ik echt niets van."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!