Twee punten, dat was het verschil tussen een vijfde wereldtitel of vier kampioenschappen voor Max Verstappen in de Formule 1. Na een zeer knappe comeback kwam hij nét tekort om Lando Norris af te troeven in Abu Dhabi. Daar baalde de Nederlander echter niet heel erg van. Hij kan namelijk terugkijken op een van zijn beste, zo niet het beste seizoen uit zijn Formule 1-carrière. RacingNews365 zet vijf momenten op een rij waar Verstappen zich in ieder geval de ware kampioen toonde.
GP Japan: perfectie met hoofdletter P
De kwalificatie op Suzuka leverde misschien wel het meest onverwachte moment van het hele seizoen. Na een rampzalige start van het jaar voor Red Bull, met een RB21 die onvoorspelbaar en onstabiel was, leek het ondenkbaar dat Verstappen McLaren kon verslaan op de pure snelheid. Maar op zaterdag 5 april bewees de Nederlander dat klasse tijdloos is.
Met een 1:26.983 snoepte hij de pole af van Lando Norris met een verschil van slechts twaalf duizendsten. Het was een ronde die kwam in de laatste seconden van Q3, toen iedereen dacht dat Norris pole zou pakken. Verstappen had gekozen voor een low-downforce setup, een strategische gok die perfect uitpakte.
Het was bovendien de laatste race van Verstappen en Red Bull op Japanse bodem samen met motorpartner Honda. De pole was op zaterdag dus een feit, en het feest kon op zondag echt worden gevierd na een knappe zege van de viervoudig wereldkampioen.
GP Emilia-Romagna: inhaalactie als nooit tevoren
De zevende race van het seizoen op het iconische circuit van Imola bleek uiteindelijk de race te worden die Verstappen de Action of the Year-award in de categorie 'Formule 1' tijdens het FIA-gala opleverde en de Overtake of the Year Award van de Formule 1. Oscar Piastri was de race vanaf pole vertrokken, maar Verstappen had andere plannen. In de eerste bochtencombinatie, de iconische Tamburello-chicane, liet de Red Bull-coureur zien waarom hij tot de absolute wereldtop behoort.
Verstappen koos voor de buitenkant, remde laat en diep, en positioneerde zijn auto naast die van Piastri. Het was een move die moed, precisie en perfecte timing vereiste. Piastri, die zich concentreerde op het verdedigen tegen George Russell, werd verrast door de agressiviteit van Verstappen.
Eenmaal voorbij aan de Australiër controleerde Verstappen de race volledig. Hij profiteerde later van een gratis pitstop tijdens een safety car en voerde een perfecte herstart uit met tien ronden te gaan, wat leidde tot zijn tweede zege van 2025.
GP Italië: voor in de geschiedenisboeken
Op zaterdag 6 september schreef Verstappen geschiedenis op het circuit van Monza. Met een 1:18.792 vestigde hij een absoluut snelheidsrecord in de 75-jarige geschiedenis van de Formule 1. Zijn gemiddelde snelheid van 264,681 kilometer per uur maakte het officieel de snelste ronde ooit gereden.
Verstappen verbrak daarmee de oude toptijd van Lewis Hamilton uit 2020. De Red Bull-coureur was iets meer dan een tiende sneller dan de zevenvoudig wereldkampioen. Verstappen schreef de prestatie onder meer toe aan de verbeteringen aan het circuit zelf: het nieuwe asfalt en vernieuwde kerbstones speelden een rol. Al moest hij ook het volgende beamen. "Ik denk dat de Mercedes van 2020 nog steeds sneller zou zijn als je die nu op de baan zou zetten."
Eén dag later won hij de race op Monza met een voorsprong van bijna twintig seconden, terwijl hij nog maar eens een record verbrak. De race op zondag was namelijk de snelste race uit de geschiedenis van de sport, met een gemiddelde snelheid van 250,706 kilometer per uur.
Anderen bekeken ook:
GP Azerbeidzjan: grand slam nummer zes
In Azerbeidzjan werkte Verstappen een zeer dominant weekend af. Vanaf poleposition leidde hij alle 51 ronden, waarbij hij ook de snelste raceronde noteerde voor een perfecte grand slam. Het was zijn zesde grand slam uit zijn F1-carrière, waarmee hij de prestatie van Lewis Hamilton evenaarde. Alleen Jim Clark staat nog boven de twee coureurs, met acht grand slams.
Verstappen controleerde de race vanaf de eerste meter en gaf de leiding op geen enkel moment uit handen. Zelfs niet tijdens zijn enige pitstop, want hij kwam keurig voor George Russell terug de baan op. Hij reed vervolgens weg en pakte een dominante overwinning met een voorsprong van meer dan veertien seconden op Russell.
GP Brazilië: de ultieme inhaalrace
In Brazilië leverde Verstappen misschien wel de meest indrukwekkende prestatie van het hele jaar. Na een dramatische kwalificatie, waarin de Nederlander al in Q1 werd uitgeschakeld en zich als zestiende kwalificeerde, besloot Red Bull om een strategische gok uit te voeren: een compleet nieuwe Honda-krachtbron plus aanpassingen aan de setup onder parc fermé-condities.
Dit leidde tot een start vanuit de pitstraat, maar het avontuur was nog niet voorbij. Een vroege lekke band dwong Verstappen namelijk tot een onmiddellijke pitstop. Vanaf dat moment begon een van de meest briljante inhaalraces in de moderne Formule 1. Verstappen snelde naar voren en finishte als derde.
Verstappen voegde zich daardoor in een rijtje van slechts acht coureurs die in de F1-geschiedenis een podiumplaats scoorden na een start vanuit de pitstraat. Hij kwam bovendien nog heel dicht in de buurt van de tweede positie van Kimi Antonelli, maar strandde op een paar tienden.
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel















Praat mee!