Met RacingNews365 blikte Gianmaria Bruni nog eens terug op zijn Formule 1-carriere. Ondanks dat de Italiaan maar een jaar in de F1 uitkwam, koestert hij nog altijd mooie herinneringen aan zijn tijd in de koningsklasse. "Ik kreeg in 2004 de kans om in de Formule 1 te rijden en die kans heb ik natuurlijk meteen aangegrepen. Na afloop van dat seizoen kon ik mijn contract verlengen bij Minardi, maar dat heb ik niet gedaan. De wagen was gewoonweg niet goed genoeg en daarom besloot ik een stap terug te zetten en in de (nieuw gevormde, red.) GP2 verder te gaan. Daar heb ik nog verschillende overwinningen geboekt en zelfs bij een toen nog nieuw Trident-team (huidige Formule2-team Bent Viscaal) gereden." Bij Minardi hoopte Bruni in 2004 dat hij aan de zijde van Jos Verstappen kwam te rijden, maar die wens kwam helaas niet uit voor de inmiddels 39-jarige Italiaan: "Ik had graag met Verstappen gereden Minardi, hij was namelijk een ervaren en snelle coureur. Het zou voor mij beter zijn geweest om hem als teamgenoot te hebben dan Zsolt Baumgartner. Die werd niet als heel sterk gezien door de buitenwacht en dus kon ik mezelf ook niet laten zien, ik kon tenslotte alleen hem verslaan." "In 2003 was ik nog de testrijder van Minardi en dus kon ik Jos toen goed in de gaten houden, hij was toen tenslotte de kopman van het team. Met zijn ervaring hielp hij het team vooruit, hij wist wat er moest gebeuren. Toch kon ik op dat moment niet specifiek iets van hem leren, aangezien ik alleen na de vrijdagtrainingen de kans kreeg om hem te observeren. Dat deed ik natuurlijk wel, maar helaas werden we een jaar later geen teamgenoten van elkaar." Het artikel loopt verder onder de foto van Gianmaria Bruni in zijn Minardi-tijd.
Ondanks dat Bruni baalde van de langzame Minardi-bolide is hij Giancarlo Minardi nog altijd dankbaar voor de kans die hij heeft gekregen om voor het team te rijden. Ook is de drievoudig GT Le Mans-winnaar trots op wat Giancarlo Minardi voor de Italiaanse autosport heeft betekend: "Hij heeft onwijs veel gedaan voor de Formule 1, maar vooral ook voor de Italiaanse autosport. Hij zorgde ervoor dat Italiaanse talenten zoals ik een kans kregen en dat gold niet alleen voor coureurs, maar voor alle leden van het team." "Ik heb links en rechts nog wat contact met de jongens die in die tijd voor het team werkten en veel van hen werken nu bij andere teams in de Formule 1, zoals AlphaTauri, maar ook voor bijvoorbeeld Ferrari. Dat is mede dankzij Minardi. Helaas zie je een team als Minardi nu niet meer terug in de Formule 1. Minardi deed namelijk alles zelf, terwijl je nu ziet dat enkele teams privateers zijn, maar altijd gesteund worden door de grotere merken", aldus Bruni, die zich afvraagt waardoor een team als Haas ondanks de steun van Ferrari zich nog altijd op ruime achterstand van de koplopers bevindt. "Het meest interessante daaraan is wel om te zien dat wij bijvoorbeeld met Minardi zo'n drie seconden langzamer waren dan de snelste teams, maar dat dat nu ook bij een team als Haas nog altijd het geval is, ondanks de steun die ze krijgen." Bruni is zelf nog altijd actief als Porsche-coureur in zowel het SportsCar-als het FIA World Endurance Championship (WEC), waardoor het niet altijd even makkelijk is om alles van de Formule 1 te volgen. "Toevallig hebben we deze week nog een test gedaan in Aragon en in de komende weken ben ik wederom tijdens wat tests en races actief. Ik kijk er dan ook altijd weer naar uit om te racen." "Mede daardoor vind ik het lastig om te zeggen hoe snel Ferrari zich zal gaan verbeteren, het blijft in de Formule 1 namelijk toch altijd een beetje koffiedik kijken. Voorlopig zijn het nog altijd Red Bull en Mercedes die de dienst uitmaken en natuurlijk rijdt daardoor ook Max Verstappen vooraan mee. Hij is net als zijn vader, en zijn moeder niet te vergeten, heel snel. Allemaal waren ze sterk in de karts vroeger, ze waren een echte racefamilie", aldus Bruni.
Meest gelezen