Het was een zinnetje ergens tussen neus en lippen door op een Italiaans medium: 'Max Verstappen praat met Aston Martin'. Dat was enkele weken geleden en heel veel meer ruchtbaarheid werd er ook niet aan gegeven. Een dergelijk scenario valt bovendien ook al snel onder de noemer 'in de Formule 1 praat iedereen met iedereen', wat natuurlijk ook zo is.
Maar is gedachte vreemd? Nee, in het geheel niet. En die gedachte is de laatste tijd alleen maar logischer en logischer geworden, waarmee we zeker niet willen zeggen dat dit team opeens op poleposition zou staan. Mercedes heeft op haar beurt immers ook genoeg om mee te schermen, maar toch. Er is genoeg wat voor Verstappen aantrekkelijk kan zijn, óók bij Aston Martin.
Natuurlijk kan je nu niet meer om Adrian Newey en zijn aanstelling bij Aston Martin heen. Max Verstappen en Adrian Newey hebben elkaar om voor de hand liggende redenen hoog zitten. Newey werkt graag samen met Verstappen en vice versa. Sterker nog. Verstappen won alles wat hij heeft gewonnen in de Formule 1, steeds met auto's die zijn ontworpen door de topontwerper. En los daarvan werkt gewoon iedere coureur die ooit een blik op het cv van Newey heeft geworpen graag samen met de Brit. Hij staat niet per definitie garant voor succes, maar de waarschijnlijkheid neemt wel zienderogen toe.
Overigens is Newey niet de enige oude bekende waarmee hij opnieuw samen zou komen te werken. Eerder maakte top-aerodynamicus Dan Fallows al de overstap naar het in Silverstone gevestigde team. In de technische top van dat team zit het meer dan snor, met ook Andy Cowell aan boord. Hij was hét meesterbrein achter de dominante Mercedes-motor van de eerste jaren van het nieuwe turbotijdperk.
Anderen bekeken ook:
Hypermodern
In zekere zin zijn de zaken die interessant waren voor een overstap van Newey ook interessant voor Verstappen. Er werken ontzettend knappe koppen, maar die werken anno 2024 ook in een state-of-the-art onderkomen met ook nog eens een hypermoderne nieuwe windtunnel. Alles is mogelijk gemaakt door de centen, maar vooral ook door de ambities van Lawrence Stroll, die inmiddels meerdere keren heeft aangetoond kosten noch moeite te sparen om zijn dreamteam samen te stellen.
Geld lijkt niet direct een rol te spelen voor Lawrence Stroll. Verstappen verdient een astronomisch bedrag bij Red Bull, dat andere teams niet snel kunnen spenderen aan de stercoureur. Daarnaast heeft Verstappen zeer duidelijke afspraken gemaakt omtrent persoonlijke sponsoren en zijn leven buiten de baan. Aston Martin lijkt op dit vlak niet direct grenzen te kennen en is ook hard op zoek naar een coureur die het toch wat geplaagde sportautomerk weer nieuw elan en body kan geven.
Het aantrekken van Verstappen zou voor Aston Martin een geweldige boost zijn. Niet alleen voor het F1-team, maar ook voor het sportwagenmerk én haar aandeelhouders. Er er vanuit gaande dat Alonso binnen enkele jaren toch stopt, ligt er voor Verstappen een kans om Aston Martin als karttrekker naar zich toe trekken. Om het team naar hem te laten vormen. Als dat is wat Verstappen wil, dan zal Stroll sr. dat voor hem regelen, zo veel lijk je uit de daadkracht van Stroll wel op te mogen maken.
En last, but zeker not least, ligt bij Aston Martin de hereniging met misschien wel ultieme oogappel van Verstappen in het verschiet: Honda. Per 2026 gaan de Japanners exclusief motoren leveren aan Aston Martin en het is geen geheim dat Verstappen een zwak heeft voor Honda en de Japanse werkcultuur. Die liefde gaat ook twee kanten op, want ze zijn in Japan ook dol op Verstappen. Die zijn bereid net dat ene stapje extra te zetten voor de Nederlander, die dankzij Honda de Red Bull eindelijk op regelmatige basis naar podiumplaatsen en overwinningen wist te sturen. Het is een sprookjeshuwelijk, een sprookjeshuwelijk dat misschien helemaal niet ten einde hoeft te komen.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!