Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de straf van Verstappen volgens het F1-reglement terecht is

Daar stond hij dan. Tweede, op anderhalve seconde van Lewis Hamilton over de streep gekomen. Max Verstappen was zichtbaar gefrustreerd en daaraan had slechts één persoon bijgedragen: oud-Formule 3-rivaal Esteban Ocon. Toen de Nederlander de Franse Force India-coureur zag lopen bij de weging, twijfelde hij geen moment.

Verstappen sprak Ocon aan over het incident op de baan, waarbij de Fransman zichzelf van een rondje achterstand had willen ontdoen. Ocon schatte de situatie verkeerd in, waardoor Verstappen achterstevoren kwam te staan. Door dit samenkomen kon Hamilton van P2 naar P1 klimmen, om uiteindelijk de race op zijn naam te schrijven.

Waar Verstappen de lange Ocon probeerde te vertellen dat hij het niet eens was met de acties van de Fransman, leek de in het roze gehulde Mercedes-junior allerminst onder de indruk. Ocon haalde zijn schouders op, keek Verstappen vragend aan en gaf weerwoord. Dit was niet de reactie waarop Verstappen had gehoopt. De Nederlander duwde zijn concurrent vervolgens een aantal keren. Kort na het akkefietje bij de weegbrug ging er een persverklaring van de FIA rond. Verstappen werd drie kwartier later bij de stewards ontboden, om tekst en uitleg te geven bij de beelden die inmiddels viraal gingen op het internet. Het bezoekje aan de wedstrijdleiding was niet bijzonder lang, een haast in scène gezet handje werd geschud met Ocon en de internationale media wachtten met spanning de strafmaat af. De straf van de FIA is er niet om Verstappen te ‘pesten’, of iets dergelijks. In de reglementen van de sport staat duidelijk beschreven dat als een coureur de bond of de organisatie van de wedstrijd in diskrediet brengt, er zware straffen kunnen volgen. Denk aan uitsluitingen of zelfs het in beslag nemen van racelicenties. Bovendien spreekt het FIA-wetboek in artikel 12.1.1.f het volgende: "Een volgende daad wordt als overtreding van de regels gezien: woorden, daden of geschriften die de FIA, haar medewerkers, haar leden of uitvoerende beambten in diskrediet of morele belediging (toe)brengt." Gezien de woorden uit haar eigen wetboek kon de FIA het voorval niet bedekken met de mantel der liefde, er moest een straf worden uitgedeeld. Twee dagen public service , oftewel een taakstraf, is zeker voor wat de FIA betreft een zeer doordachte straf en een goede in de geest van de competitie. Geen rare gridstraffen, geen tijdstraf na de wedstrijd of iets dergelijks: een werkstraf(je), om Verstappen even onder de aandacht te brengen dat het opzoeken van fysiek contact niet verstandig is. Zo staat het immers in het eigen wetboek. In de media en onder de fans werd veelal gesteld dat Verstappen het recht had om verhaal te halen, en dat Ocon ‘blij’ mocht zijn slechts een duwtje te krijgen. Een vervormde mores van wat werkelijk als 'juist' en 'onjuist' wordt gezien, volgens de wedstrijdleiding. De Formule 1-coureurs, waar er maar twintig actieve van zijn op deze wereld, vormen een voorbeeld voor tientallen, zo niet honderden miljoenen mensen. Voor de FIA zijn deze twintig het uithangbord van hun organisatie. Zodoende kon men het duw-incident niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje