Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Gasly een blok aan het been van Verstappen en Red Bull is

Het seizoen van Red Bull heeft twee gezichten: aan de ene kant blinkt Max Verstappen uit, samen met motorleverancier Honda en aan de andere kant worstelt het team met de falende Pierre Gasly. De Fransman is een (dure) blok aan het been van het team.

Gasly Verstappen Duitsland 2019
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Eind 2018 nam Red Bull afscheid van Daniel Ricciardo, de coureur die een kleine tien jaar onder contract stond bij de energiedrankjesfabrikant. De goedlachse Australiër doorliep met steun van Red Bull de opleidingsklassen, om via Toro Rosso in 2014 bij Red Bull terecht te komen. Daar ontpopte hij zich tot een razendsnelle, ervaren en complete coureur, die bovendien ook nog eens zorgde voor een goede vibe binnen het team.

Ricciardo koos echter voor de overstap naar Renault, te meer omdat hij toe was aan een nieuwe uitdaging en minder geloof had in het Honda-project dan Max Verstappen. Zijn vertrek was er een die zijn sporen naliet bij Red Bull, want een geschikte (en gedroomde) opvolger was niet voorhanden. De talentvolle Pierre Gasly werd, in navolging van Sebastian Vettel, Daniil Kvyat en Verstappen, razendsnel gepromoveerd naar het 'moederteam'. Na twaalf races is het onmogelijk om anders te concluderen dan dat de Fransman een blok aan het been is van Red Bull.

Ontwikkeling auto

Coureurs spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de auto. Daar waar Red Bull voorheen terug kon vallen op de feedback van Ricciardo en Verstappen, moet laatstgenoemde de kar nu alleen trekken. De worstelende Gasly bemoeit zich nauwelijks met de set-up en ontwikkeling van de RB15. Daar waar concurrenten Mercedes en Ferrari twee coureurs hebben die ‘on pace’ zijn, behaalt het team hier minder rendement.

Keer op keer klaagt Gasly over de afstelling van zijn auto en erkent hij niet genoeg vertrouwen te hebben. Ondanks dat het team hem op sleeptouw neemt en op alle mogelijke manieren ondersteunt, is er nauwelijks progressie zichtbaar. Het is dankzij de sterk verbeterde performance van Red Bull en Honda, dat Gasly zich (regelmatig) in de top zes weet te kwalificeren.

Gasly kost miljoenen

De Formule 1 is een miljoenenbusiness waarbij het draait om scoren. Voor de teams is het scoren van zoveel mogelijk WK-punten niet alleen sportief gezien zeer belangrijk, maar ook financieel. Ieder WK-punt levert een bom duiten op en met de eindpositie in het WK bij de constructeurs zijn miljoenen gemoeid.

Van alle topcoureurs scoort Gasly verreweg het slechtst met 63 punten uit twaalf races, Verstappen scoorde er bijna driemaal zoveel. Van de concurrentie scoorde Charles Leclerc met 132 punten het slechtst, maar dat is nog altijd bijna het dubbele aantal punten ten opzichte van de Red Bull-coureur. Gasly is ook de enige coureur van de topteams die dit seizoen nog niet op het podium stond, of een poleposition achter zijn naam heeft staan.

Red Bull aast op de tweede plaats van Ferrari in het WK, maar kijkt tegen een achterstand van 44 punten aan. Wil het team deze tweede plaats van de Italianen overnemen dan kan dat alleen als Gasly punten af gaat snoepen van de concurrentie, in plaats van strijdt met Renaults en McLarens.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Back-up

Tactische spelletjes kunnen het verschil tussen winst en verlies maken in de Formule 1. Een team met twee aan elkaar gewaagde coureurs kan spelen met de strategie, door de coureurs op een verschillende strategie onderweg te sturen, of in te spelen op de omstandigheden tijdens de race.

Voor Red Bull is dit met Gasly niet mogelijk. De Fransman heeft vaak al grote moeite om vanuit Q2 op de medium band door te gaan naar Q3, waardoor Red Bull hem menigmaal op de zachte band liet kwalificeren. Iets dat zijn strategische mogelijkheden nog voordat de race begonnen was ernstig beperkte.

Doordat Gasly tijdens de races veel tekort komt ten opzichte van de andere coureurs uit de top, rijdt hij vaak moederziel alleen rond. Red Bull kan hem nooit uitspelen om met een afwijkende strategie, een under- of overcut te doen en zo de concurrentie onder druk te zetten.

Sterker nog, in Hongarije reed hij zover achter Verstappen en Hamilton, dat de Duitse renstal een 'gratis' pitstop kon maken, om zo haar masterplan uit te voeren. Iets dat onmogelijk was als Gasly ook maar een beetje in de buurt van Verstappen wist te blijven.

Ronde achterstand!

De verschillen tussen de Formule 1-coureurs zijn het afgelopen decennia aanzienlijk kleiner geworden, voornamelijk doordat de klassieke paydrivers verdwenen zijn. Daarnaast is de voorbereiding van de rijders op hun F1-debuut en de GP-weekend compleet gewijzigd door de komst van goede simulatoren.

Gasly komt echter ten opzichte van Verstappen gemiddeld zes tienden tekort tijdens de kwalificatie en wist in de races nimmer in zijn buurt te blijven. Uitzondering daarop vormt de Britse Grand Prix, waarin Verstappen rondenlang klem zat achter Leclerc. Door een Safety Car-periode en afwijkende strategie, lag Gasly zelfs kortstondig voor zijn teamgenoot. Verstappen was echter significant sneller, maar finishte dankzij een 'kusje' van Vettel niet als tweede of derde, maar slechts als vijfde. Het is de enige keer geweest dat hij achter zijn Franse teamgenoot eindigde.

Anno 2019 is het een schande voor een coureur als hij op een ronde wordt gezet door zijn teamgenoot. Gasly overkwam het dit seizoen al diverse keren en ook in Hongarije werd hij gedeclasseerd door Verstappen.

Het is een topteam onwaardig dat het gat tussen beide coureurs zo groot is. Sterker nog, er is geen enkel team op de grid waar de onderlinge verschillen zo groot zijn. Wie kijkt naar de raceresultaten van Verstappen ziet na twaalf races twee zeges en vijf podiumplaatsen. Zijn laagste klassering is tweemaal de vijfde positie.

Bij Gasly is het rijtje veel minder indrukwekkend en bovendien zeer wisselvallig. In onderstaande tabel vind je het vergelijk van de raceresultaten van beide Red Bull-coureurs en daarbij het verschil in posities.

Vergelijk resultaten Verstappen vs Gasly

Grand Prix Verstappen Gasly Verschil pos.
Australië 3 11 +8
Bahrein 4 8 +4
China 4 6 +2
Baku 4 DNF -
Spanje 3 6 +3
Monaco 4 5 +1
Canada 5 8 +3
Frankrijk 4 10 +6
Oostenrijk 1 7 +6
Groot-Brittannië 5 4 -1
Duitsland 1 DNF -
Hongarije 2 6 +4

Wat nu?

Het grote probleem voor Red Bull is dat het nauwelijks alternatieven heeft om in te grijpen. De enige optie is om Daniil Kvyat te promoveren en Gasly terug te zetten naar Toro Rosso. Of dit de gedroomde transfer is, is zeer twijfelachtig aangezien de Rus onder druk in het verleden rare dingen deed.

In Nederland spreekt men vaak over Hulkenberg, maar de coureurs stond in 170 races nog nooit op het podium en weet bij Renault al drie jaar lang niet het verschil te maken. Sterker nog, nieuwkomer Daniel Ricciardo maakt dit seizoen meer indruk in de Franse gelederen.

Ook de namen van Esteban Ocon en Fernando Alonso zijn om uiteenlopende redenen niet realistisch. Het maakt dat Red Bull zich in een lastig parket bevindt, waarbij het eigenlijk alleen kan hopen dat Gasly deze zomer zichzelf hervindt.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China