Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2020

Waarom Vettel bij Ferrari niet presteerde zoals bij Red Bull

Bij allebei de teams was Sebastian Vettel zes seizoenen actief: Red Bull en Ferrari. Maar waar hij bij het Oostenrijkse team geschiedenis schreef, boekte hij bij de Italiaanse renstal niet de gewenste successen. De coureur zelf weet wel waar het aan schortte in zijn tijd bij Maranello.

Eerst even wat cijfers op een rij. Sebastian Vettel was in zijn tijd bij Red Bull een stuk succesvoller dan in zijn periode bij Ferrari. Het aantal wereldtitels spreekt natuurlijk boekdelen, maar het grootste verschil zit hem in het aantal overwinningen en polepositions die Vettel voor beide teams bij elkaar reed. Bij Red Bull was hij zowel in de kwalificatie als in de race drie tot vier keer vaker de snelste dan bij Ferrari.

Dat het puntenaantal wat Vettel bij Ferrari tot nu toe heeft gescoord niet heel veel minder is dan het aantal punten wat hij bij Red Bull behaalde, is opvallend te noemen. Het grootste verschil lijkt hem te zitten in het feit dat Vettel bij Red Bull simpelweg vaak een auto had waarmee hij altijd mee kon strijden vooraan het veld, gezien het grote verschil tussen het aantal polepositions en overwinningen.

De periodes van Vettel bij Red Bull en Ferrari in cijfers

Red Bull Ferrari *
Aantal seizoenen 6 6
Aantal wereldtitels 4 0
Aantal overwinningen 39 14
Aantal polepositions 45 12
Aantal snelste rondes 43 14
Aantal punten 1577 1400

* Cijfers tot en met de Grand Prix van Sakhir 2020

Vettel zelf geeft aan dat de auto en vooral het vertrouwen daarin datgene is wat het grote verschil is tussen zijn prestaties bij Red Bull en bij Ferrari. "Het rijgedrag van de auto verandert vrijwel elke ronde en dat geldt ook voor het gedrag van de banden", vertelt Vettel in een interview met F1-Insider. "Eigenlijk zit het zo: als je de auto kent en vertrouwt, weet je van tevoren wat hij doet. Dan rijd je instinctief en doe je automatisch het juiste. Maar als je teveel twijfelt en je van tevoren teveel moet nadenken, verlies je cruciale tijd."

"Dat is bij mij bij Ferrari helaas het geval", concludeert Vettel. "De auto heeft geen specifiek probleem; het is een optelsom van kleine dingen." Dit seizoen is het topteam Ferrari afgezakt naar het competitieve middenveld en daar is de man uit Heppenheim al snel kind van de rekening. "We hebben het hier over honderdsten van een seconde (die het verschil maken in het middenveld, red.). Als de auto dan niet helemaal in orde is, maak je in deze hevige concurrentiestrijd geen schijn van kans. Je twijfelt hier en geeft daar een tiende weg. De kleine dingen maken uiteindelijk het verschil en dan sta je al snel op een verloren positie."

Het gebrek aan vertrouwen is niet het enige waardoor Vettel minder snel is in de Ferrari. De coureur legt de lat hoog voor zichzelf. "Als je kritisch op jezelf bent, heb je altijd twijfel. Maar ik ben het rijden niet verleerd. Ik analyseer vaak wat de reden is dat ik niet alles heb laten zien wat ik kan. Zoals gezegd: ik ben zelf mijn grootste criticaster."

Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië