Zes rode vlaggen en een gehusselde top tien, dat waren de opbrengsten van een kwalificatie waarin de wind zich liet gelden. WK-leider Oscar Piastri en viervoudig polesitter in Baku, Charles Leclerc, hielden in de dying moments van de zaterdagsessie hun bolides niet binnen de lijntjes. Wie dat wél deed, was Max Verstappen. De Nederlander leverde op het moment suprême een vlekkeloze ronde af en legde daarmee de basis voor zijn overwinning een dag later.
Verstappen was ook een dag later heer en meester in de straten van de Azerbeidzjaanse hoofdstad. Na een goede start op harde banden reed de Nederlander weg van zijn directe achtervolgers, waarna hij met een ruime marge de race wist te winnen. In de achtergrond kwamen de Ferrari's niet verder dan een achtste en negende plaats en crashte Piastri in ronde één, terwijl Norris bleef steken op plaats zeven.
Voor Sauber-teambaas en voormalig Red Bull-werknemer Jonathan Wheatley liet het afgelopen raceweekend weer zien uit welk hout Verstappen gesneden is: het juiste. "Max is altijd, hoe zeg je dat ook alweer... de beste komt vanzelf bovendrijven. Ik keek naar zijn onboards tijdens de kwalificatie. Het zag er geen moment naar uit alsof hij de muur in zou gaan", zo begint Wheatley tegenover diverse media, waaronder RacingNews365.
Het Autodromo Nazionale Monza en het Baku City Circuit waren dan wel twee banen die goed pasten bij de karakteristieken van de RB21. Dat neemt volgens Wheatley niet weg dat op de momenten dat hij kansrijk is, de viervoudig wereldkampioen ook zo snel is als hij kan zijn: "Hij weet precies hoe hij het maximale uit die auto moet halen."
"Misschien zijn dit wel twee circuits die zijn auto echt goed liggen. Maar ik geniet er al sinds, ik denk 2014, voortdurend van om hem te zien racen. En het weekend in Baku was daar opnieuw een voorbeeld daarvan. Het was een masterclass."
Dankzij de overwinning van Verstappen en de 25 punten die daar bij horen, is de Nederlander weet een flinke stap dichter bij de McLarens is het wereldkampioenschap gekomen. Het verschil bedroeg voor de GP van Italië nog 104 punten. Nu, twee races later, is het gat teruggebracht naar 69 punten. Met nog zeven races te gaan in een vijfde wereldtitel in 2025 nog altijd onwaarschijnlijk, maar ook niet meer onmogelijk.
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!