Toto Wolff vindt dat de Formule 1 moet gaan snappen waarom er een gebrek aan inhaalacties was tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Nadat hij door de safety car plekken verloor, herstelde Mercedes-coureur Lewis Hamilton zich tot de zesde plaats - inclusief een inhaalactie op teamgenoot George Russell niet lang na de hervatting van de race. In een race met weinig inhaalacties kwam Hamilton niet verder en de Brit kon de vijfde plaats van Carlos Sainz niet in gevaar brengen. De tweede Mercedes-coureur, Russell, reed achteraan van het groepje met de 'top vier'-teams, en maakte in de laatste ronden van de race nog een pitstop om zo op zachte banden de snelste ronde van de race neer te zetten.
Format
Na de Grand Prix van Azerbeidzjan roept Wolff F1 op om beter te begrijpen waarom er een gebrek aan actie was, nadat zijn Mercedes-coureurs op hun posities waren blijven steken. "Ik denk dat we het nieuwe format na een raceweekend als deze niet af moeten kraken, we niet moeten zeggen dat het de verkeerde richting is en niet moeten zeggen dat we het volledig moeten omgooien", vertelt Wolff aan de media, waaronder RacingNews365.com . "We moeten begrijpen waarom het niet entertaining was en het format opnieuw onder de loep nemen. En je had twee auto's die op eigen kracht de zonsondergang tegemoet zeilden. Dan is er een gat van 22 seconden..." "Ik zou vandaag niet weten wie er sneller was als je kijkt naar Martin, Ferrari en Mercedes, want je zit vast waar je vastzit, en dat is het wel zo'n beetje. Het verandert niets aan het geheel: dat er de twee Red Bulls zijn, dan zijn het drie teams, en dan volgt de rest."
Red Bull bijhalen?
Gevraagd naar de Mercedes-bolide en waar men beter moet om dan wel het gevecht met Red Bull aan te kunnen gaan, wijst Wolff op het feit dat de RB19 zo enorm stabiel lijkt. "Voor onze eigen bolide gaat het meer om de controle dan om downforce. We kunnen wel veel downforce toevoegen aan de auto, maar dan zou deze te laag liggen en te stijf zijn." "Je kan het zien op de onboardbeelden van Red Bull. De auto beweegt bijna niet! Op de straten, over hobbels, de balans in de bochten ziet er gemakkelijk uit. Als je kijkt naar alle andere auto's, dan zijn die heel lastig te besturen. De ground effect-bolides zijn gewoon shit cars , maar het gaat erom dat je de minst shit auto hebt. Die auto rijdt vooraan." Volgens de Mercedes-teambaas moet iedereen hard aan de bak om Red Bull bij te halen. Een alternatief is de regels wijzigen, maar dat ziet hij liever niet gebeuren. "Er is altijd een risico dat een team zo ver vooraan rijdt als er nieuwe regels in worden gevoerd. Ze lagen zo'n twintig seconden voor na 40 raceronden. Dat is een halve seconde per ronde. Ze waren in ieder geval aan het pushen, dus dat was wel hun echte pace." "Maar een halve seconde per ronde... dan moeten we van ver komen. Dus ofwel moeten we allemaal harder werk verrichten, alle teams, of we moeten de regels veranderen. Dat laatste moeten we niet doen, vind ik, want we moeten op eigen kracht winnen. En op eigen kracht winnen, dat houdt in dat we slimmer moeten zijn en sneller moeten ontwikkelen dan Red Bull", aldus wolff.
Meest gelezen