Het nieuws sloeg in oktober 2020 in als een donderslag bij heldere hemel. Honda ging per 2022 de sport verlaten en Red Bull zou zonder motorleverancier komen te zitten. Op papier maakt het team vanaf 2022 tot en met 2025 inderdaad gebruik van Red Bull-motoren, maar het DNA van de Japanse krachtbron is nog steeds alom aanwezig. Nadat de ontwikkeling der motoren werd bevroren, sloot Red Bull namelijk een deal met Honda over het intellectuele eigendom van de motor. Die zal nu worden gebruikt door het team uit Milton Keynes, terwijl men tegelijkertijd een eigen motorafdeling heeft opgezet die in 2026 met een nieuwe krachtbron moet komen. RacingNews365 sprak exclusief met Red Bull-teambaas Christian Horner over de samenwerking tussen de twee partijen, die de komende vier jaar gewoon doorgaat. De motoren worden om te beginnen gewoon in Japan geproduceerd. "Als onderdeel van onze deal met Honda zullen de motoren nog steeds in Japan, in Sakura, worden geassembleerd. Technische ondersteuning tijdens de Grands Prix zal ook vanuit Japan worden verzorgd. We zijn Honda heel dankbaar dat ze dat voor ons doen, terwijl wij in het proces zitten om een volwaardige motorleverancier worden."
Red Bull neemt Honda-personeel over
Grote Honda-namen zullen bij het project betrokken blijven en ook de komende jaren vanuit Groot-Brittannië en Honda het Red Bull-team ondersteunen. Sterker nog, Red Bull neemt een groot deel van het Honda-personeel dat vanuit Engeland werkte definitief over, zo vertelt Horner. "Aan het einde van februari zal al het Honda-personeel in Groot-Brittannië bij Red Bull op de payroll komen te staan. Masashi Yamamoto (Managing Director) zal adviseur worden, Toyoharu Tanabe (Technical Director) blijft denk ik bij Honda om aan hun kant aan het project te werken." "Verder zal al het personeel van Honda in Groot-Brittannië dus voor ons komen te werken. De motoren zullen echter nog worden onderhouden door Honda met behulp van hun faciliteiten, totdat Red Bull Power Trains helemaal klaar is, al het werk en alle dynamometers (testbanken voor de motoren, red.) klaar zijn. Dat zal ongeveer rond mei of juni 2022 zijn."
Focus in Red Bull-fabriek ligt op 2026
Vanuit Milton Keynes zal er dus niet of nauwelijks aan de huidige motoren worden gewerkt. Dat gebeurt ook de komende jaren hoogstwaarschijnlijk allemaal in Japan. "In de Red Bull-motorfabriek ligt de focus in ieder geval overwegend op 2026 (als de nieuwe motor klaar moet zijn, red.)", aldus de teambaas van de Oostenrijkse renstal. "De motoren komen gewoon verzegeld vanuit Japan naar ons en alle ondersteuning tijdens de race zal in ieder geval dit jaar nog vanuit Japan komen. Onze technische overeenkomst is wat dat betreft nog heel algemeen en niet gefocust op de details." "Hoogstwaarschijnlijk zullen de motoren tot en met 2025 vanuit Japan komen. We zijn daar op dit moment over in discussie. De mogelijkheid is er inderdaad dat de motoren in 2022 en daarna geproduceerd en gebouwd zullen worden in Japan, en op die manier naar ons worden verscheept."
Honda-naam verdwijnt zo goed als
Je zou bijna vraagtekens zetten bij het vertrek van Honda uit de sport. Ze zijn nog steeds zo nauw betrokken bij de motoren, dat er weinig verandert lijkt te zijn. De naam van Honda zal in ieder geval niet meer worden verbonden aan de motor. Wel komt er, hoe precies is nog niet duidelijk, wel een vermelding voor de Japanners op de RB18 tot en met RB21, zo vertelt Horner tot slot. "De motor zal vanaf 2022 weliswaar een Red Bull-motor worden genoemd, maar we hebben nog steeds een soort verbondenheid met Honda en dat zal op een manier nog op de auto te zien zijn. Hoe dat eruit zal zien maken we later nog bekend. Ze (Honda, red.) zullen in ieder geval zeker niet helemaal onzichtbaar zijn", zo sluit de 48-jarige teambaas af.
Meest gelezen