Williams-coureur Alex Albon heeft na het controversiële punt van Haas tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië strengere maatregelen voorgesteld voor degenen die voordeel behalen door buiten de baan te gaan tijdens F1-races.
Albon werd bij het ingaan van bocht vier in de muur gedrukt door Kevin Magnussen, voordat de Deen een voordeel behaalde door buiten de baan te gaan te gaan in zijn strijd met Yuki Tsunoda om plek 11 bij de GP van Saoedi-Arabië.
Met twee tijdstraffen kon Magnussen heel wat rijders ophouden en een gat creëren voor teamgenoot Nico Hulkenberg. De Duitser kon zo een vrije pitstop maken om een top-10 finish veilig te stellen. Een tactiek die in de nasleep door rivalen als 'oneerlijk' en 'onsportief' werd omschreven.
Albon was een van de coureurs die de kans op een punt misliep door deze Haas-tactiek. Op de vraag of hij boos was door de situatie, vertelt de Brit aan de media, waaronder RacingNews365: "Ik ben niet boos over de touché en niet boos over het langzame tempo, want ik denk dat iedereen hetzelfde zou doen. Als je een penalty hebt en je moet een andere auto pakken om een punt te scoren voor het team, dan gebeurt dat."
"Op circuits als Monaco is de enige plek waar je echt kunt inhalen de chicane. Het is dan heel makkelijk om als eerste coureur daar af te snijden en dus buiten de baan te gaan, om zo je voorsprong te behouden... Ik weet niet zeker of er een antwoord is voor zulke gevallen, want hoe kun je iemand vertellen dat hij te langzaam rijdt tijdens een race?"
"Onder de safetycar kan het, coureurs doen het dan om een gat te creëren voor hun teamgenoot om ze te laten pitten. Maar ik denk dat vaker gaat gebeuren in de loop van het seizoen. Als één coureur wegvalt, in dit geval Lance Stroll, en er komt ineens een punt vrij voor de coureurs erachter... Ik wil niet zeggen dat we wanhopig zijn, maar we smachten om dat punt te pakken."
Welke straffen dan?
De straffen voor kleine incidenten, zoals die van Magnussen die buiten de baan gaat, zijn dit seizoen verhoogd van vijf naar tien seconden. Maar Albon suggereert dat er nog strengere straffen nodig zijn en zegt: "Ik denk dat een drive-through penalty goed zou werken."
"Ik weet niet hoe de andere coureurs erover denken, maar ik kan me George Russell in Monza nog goed herinneren. Vijf tot tien seconden is nog steeds niet echt een zware straf. Vooral niet als je een topteam bent, want je kunt gemakkelijk tien seconden wegrijden van degene achter je. En als je het vroeg genoeg in de race doet, zelfs nog meer."
"Bandenslijtage kan op de meeste circuits een of twee seconden per ronde verschil maken, dus je hebt maar vijf ronden nodig om dat gat te creëren en het verschil te maken. Dus laten we kijken hoe het gaat, maar er is een herziening van de straffen nodig. Misschien moet je ook gewoon de positie teruggeven. Ik weet dat het idee was om het aan de teams en coureurs over te laten om te beslissen of ze de positie terug moeten geven, maar in zo'n duidelijke situatie als deze zou ik het teruggeven van de positie afdwingen."
Ook interessant:
Wat brengt de GP van Australië? Keert de rust in de paddock terug? Hoe dan ook. Verstappen kan de beste seizoenstart ooit in de F1 neerzetten. Wie stopt hem? Is hij te stoppen?
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!