Max Verstappen leek lange tijd onbedreigd naar de derde plek te kunnen rijden tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar toen Lando Norris tijdens zijn tweede stint toch uit zijn schulp kroop, werd al snel duidelijk dat er nog een titanenstrijd zou ontstaan in de slotfase van de race. Norris wist de voorsprong van Verstappen stukje bij beetje te verkleinen, waarna de McLaren-coureur hem ineens op de hielen zat.
In ronde 52 kwam dan uiteindelijk de allesbepalende inhaalactie, al werd het resultaat daarvan aan het einde van de race weer teruggedraaid. Norris haalde namelijk een voordeel uit het buitenom inhalen en kreeg daarvoor een tijdstraf van vijf seconden, wat hem uiteindelijk een podium kostte. Het was een alles of niets-actie van Norris, die daar uiteindelijk de prijs voor betaalde. Toch zijn autocoureur Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers het met elkaar eens: het toont vooral aan dat Norris nog veel moet leren voordat hij kampioen kan worden.
"Echte wereldkampioenen, zoals Lewis Hamilton, Fernando Alonso of Verstappen, hadden dit anders aangepakt", stelt Dimmers in de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. "Als Max in zo'n situatie belandt, had hij zijn concurrent al veel eerder ingehaald. Hij had gewoon ballen getoond en zijn auto er bijvoorbeeld aan het einde van het rechte stuk aan de binnenkant tussen geflikkerd, om dan maar te kijken wat er komt. Bij Norris vind ik het gewoon net niet. Hij heeft echt ronde na ronde toegekeken, maar hij was veel sneller. Max had het gewoon meteen gedaan en later wel gekeken of hij de bocht zou halen."
Coronel is het in dat opzicht met Dimmers eens. "Het gaat hier echt om het niveau van lef. We hadden het de vorige keer ook al over de golden retriever versus de pitbull, maar daar zit ook echt het verschil. Max is gewoon veel feller en duidelijker, hij toont echt de toewijding en doet dat altijd als er iemand voor hem zit. Het maakt voor hem niet uit hoe, al moet hij er nog overheen. Maar dat gaat wel in het hoofd van de concurrentie zitten. Als je hem in je spiegels ziet, denk je al meteen: kak, daar komt hij weer."
Coronel herkent echter ook nog een andere kant van Verstappen. "Mocht het nodig zijn, is Max er toch echt voorstander van om alle twee met lege handen achter te blijven. Zo denkt hij ook en dat is niet erg, want uiteindelijk is het er na iedere race weer eentje minder. Maar je weet dat Max zo is. Daar heeft hij zijn hele carrière al opgebouwd, bij alle coureurs. Als je niks doet, ben je laf. Maar als je wel iets doet, weet je gewoon dat je het niet van hem wint. Uiteindelijk was dat in dit geval ook de conclusie, want je weet dat Max hem laat lopen."
Anderen bekeken ook:
Twee discussies
Volgens Coronel gaat het namelijk niet alleen om het buiten de baan belanden, maar komt er ook nog een tweede discussie bij kijken. "Buiten de baan om is één ding, maar uiteindelijk is de regel van de FIA, waar iedereen juist over struikelt, gewoon heel duidelijk. Als je er bij de apex voor zit, is het een goede inhaalmanoeuvre. Norris zat dat tijdens die actie niet, maar Max laat dan vervolgens zijn rem kort los als hij bij die apex is. Dan schiet hij er standaard weer wat voor."
"Die regel is in Brazilië ontstaan tijdens een gevecht tussen Max en Hamilton, maar sindsdien weet Max dat de spelregels zo werken. Hij past ze dus ook exact op die manier toe en daarmee maakt hij dus eigenlijk gebruik van een regel die de FIA zelf heeft bedacht. Inhalen is natuurlijk altijd een beetje een grijs gebied, want normaal gesproken is degene aan de binnenzijde altijd de winnaar. Maar we hebben hele vette inhaalmanoeuvres langs de buitenkant gezien, zolang je er maar voor zit bij de apex. Nou, dat zat Lando niet."
Dimmers vraagt zich echter af waarom Norris niet voor een andere aanpak kiest. "Hetzelfde gebeurde bij de start. Max pleurt zijn auto aan de binnenkant en Norris kan daardoor maar een kant op: via de uitloopstrook. Dat kan je gewoon uittekenen, want je weet dat het gaat gebeuren. Maar dan vraag ik me toch af waarom Norris niet helemaal links gaat rijden?"
Coronel heeft daar echter wel een antwoord op. "Als Norris daar helemaal links, dus aan de binnenkant, zou gaan zitten, verlies je alsnog, want dan komt Max gewoon buitenom. Dan vragen wij onszelf ook af wat Norris daar nou weer deed, waarom hij daar te veel aan de binnenkant zat en waarom hij niet begrijpt dat je dan geen exit hebt. Maar dat is wat Norris doet, hij is aan het zoeken. Maar met Max is er geen reden om te zoeken, want hij gooit zijn auto er altijd voor."
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!