Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

De Vries en Frijns openen titeljacht in zware eerste Formule E ePrix

Dit weekend gaat het Formule E-seizoen 2020-2021 van start. De twee Nederlanders, te weten Nyck de Vries en Robin Frijns, zijn wederom van de partij. In Saoedi-Arabië begint de jacht op de wereldtitel.

Frijns Saoedi-Arabië
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Envision Virgin Racing

Net als de Formule 1 heeft ook de Formule E te lijden onder het coronavirus. De start van het seizoen werd uitgesteld tot dit weekend, waarin een double header staat gepland op het stratencircuit van Diriyah in Saoedi-Arabië.

Aan de start van het zevende seizoen in de volledige elektrische klasse staan veel van de bekende namen uit voorgaande jaren. Natuurlijk verdienen alle voormalig kampioenen, te weten Sebastien Buemi, Lucas di Grassi, Jean-Eric Vergne en Antonio Felix da Costa een eervolle vermelding. De laatste twee vormen het rijdersduo van DS Techeetah en het is voor het eerst dat een team met twee kampioenen rijdt.

Maakt dat DS Techeetah tot de gedoodverfde favoriet? Eigenlijk wel ja. En dat tussen de grote fabrieksteams van Audi, Porsche, Mercedes, Jaguar en BMW, waarvan we er volgend jaar overigens een stuk minder terugzien.

Nederlandse inbreng is er natuurlijk van Nyck de Vries (Mercedes) en Robin Frijs (Envision Virgin Racing). De Vries gaf in gesprek met RacingNews365 aan voor niets minder dan de titel te willen gaan, iets waar Frijns in 2019 al eens op mocht hopen gedurende een goed seizoen. Het door corona gehinderde 2020 verliep minder goed voor hem, maar mogelijk doet hij 2021 weer mee als hij in Nick Cassidy een nieuwe teamgenoot naast zich krijgt.

In de onderstaande afbeelding ziet u het prachtige circuit van Diriyah.

Het seizoen 2020 begint zwaar, zo hebben we ons onder andere door remfabrikant Brembo laten vertellen. Op het Riyadh-circuit wordt voor de eerste keer in de geschiedenis van het Formule E-kampioenschap een nachtrace georganiseerd. Ondanks dat de temperaturen in de nacht een stuk lager liggen dan overdag, verwacht Brembo dat de remmen het zwaar zullen krijgen op het in de woestijn liggende circuit.

De engineers van het in Bergamo gelegen bedrijf berekende dat de coureurs gedurende 23% van de ronde de rem in moeten trappen. Dat betekent dat de coureurs aan het einde van een race zo'n veertien kilometer hebben moeten remmen. Remmen met een formuleauto is zwaar, en ook tijdens de races in Diriyah zal men om de haverklap 100 kilogram op het rempedaal moeten trappen.

Logischerwijs komen er ook enkele interessante inhaalmogelijkheden voort uit de verschillende remfases op het circuit. In bocht 1, 18 en 21 krijgen de coureurs de beste kansen om een andere coureur te verschalken bij het aanremmen van een bocht. In bocht 18 remmen de FE-coureurs in 80 meter zelfs 100 kilometer per uur af. Ook dat zullen ze voelen in hun nek.

Komend weekend worden er zoals gezegd dus meteen twee races verreden. Op vrijdag 18:00 uur Nederlandse tijd gaat de eerste van start, race twee begint op zaterdag exact 24 uur later. Op de totale Formule E-kalender prijken acht races, waaronder nog één double header. De volledige kalender bekijk je hieronder.

Tijdens de ePrix in Saoedi-Arabië zal RacingNews365 u op de hoogte houden van het laatste nieuws en resultaten.

Formule E-kalender 2021

Ronde Datum Land Locatie
1. 26 februari Saoedi-Arabië Diriyah
2. 27 februari Saoedi-Arabië Diriyah
3. 10 april Italië Rome
4. 24 april Spanje Valencia
5. 8 mei Monaco Monaco
6. 22 mei Marokko Marrakech
7. 5 juni Chili Santiago
8. 6 juni Chili Santiago

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'