Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen kent dramatische dag in Imola

Max Verstappen had het duidelijk niet naar zijn zin tijdens de vrije trainingen in Imola. Uit de data blijkt dat de snelheid er echt niet in zat in de longrun en Red Bull veel werk moet verzetten om te wedijveren met Ferrari en McLaren.

Verstappen Imola
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

"Slechter dan vandaag kan niet." Was getekend: Max Verstappen na de vrije trainingen in Imola. De Nederlander worstelde met zijn geüpdatete RB20 en kwam in de beide sessies niet verder dan de vijfde en zevende plaats. De balans was de achilleshiel, want Verstappen had geen vertrouwen en kwam meermaals in het grind terecht. Op softs was de achterkant te los, op mediums had Verstappen onderstuur.

Dat Verstappen geen vertrouwen had, baarde ook Helmut Marko zorgen. De adviseur zei het volgende. "Beide coureurs hebben ongeveer dezelfde problemen, maar gevechten met de achterkant hebben we vaker gehad. Wat me meer zorgen baart, is dat Verstappen er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen controle over kan krijgen. En als Verstappen dat niet kan, dan is er iets goed mis."

Maar zijn de rondetijden echt zo slecht of is het resultaat vertekenend? Als je naar de kwalificatieruns kijkt, valt het allemaal nog wel mee. Oké, Verstappen staat een halve seconde achter Charles Leclerc in de tweede vrije training, maar verliest eigenlijk al die tijd in de tweede sector. In de eerste sector was Verstappen daarentegen razendsnel, mede omdat de RB20 dan niet aan het stuiteren was. Dat moet Red Bull toch op kunnen lossen, zou je zeggen...

Overigens wordt er veel gekeken naar de rappe rondetijd van Leclerc, maar Lando Norris mag in dit verhaal niet vergeten worden. De Brit maakte een foutje in de laatste bocht en kon daardoor zijn kwalificatierun niet afmaken, al was hij tot dat moment een stuk sneller onderweg dan Leclerc...

Dramatische longrun

De zorgen bij Red Bull komen echter vooral voort uit de longruns en dat is niet meer dan terecht. Het was op zijn zachtst gezegd geen al te beste racesimulatie voor Verstappen en Perez. De mediums leken simpelweg niet te werken, wat je ook terugziet in de rondetijden. Verstappen was ten opzichte van Leclerc, die met zijn geüpdatete Ferrari een goede referentie was, gemiddeld zo'n acht tienden langzamer op dezelfde band. Wellicht had Red Bull meer brandstof in de auto, maar de teleurgestelde reacties van Verstappen en Marko deden iets anders vermoeden.

Wat Verstappen nog meer zorgen zal baren, is de snelheid van McLaren. Oscar Piastri reed zijn longrun op de harde band en was ongeveer even snel als Leclerc, die dus op zachter rubber reed. Ook Norris mengde zich in de debatten met een machtige longrun op mediums. De Brit reed vijftien rondjes lang akelig constante rondetijden waar Verstappen bij lange na niet aan kon tippen. Leclerc en de sterke Piastri waren hier en daar wat sneller dan Norris, maar dat verschil bleef marginaal. 

Red Bull heeft dus nog heel veel huiswerk te doen als ze met Ferrari en McLaren willen vechten. Zoals gezegd moet je met betrekking tot brandstof een slag om de arm houden, maar je kan er na de reactie van Verstappen én de rondetijden niet omheen dat de Nederlander een dramatische dag kende. Het voordeel is dat Red Bull een hele nacht heeft om aanpassingen door te voeren. De knappe koppen van het team uit Milton Keynes hebben dit seizoen wel vaker een penibele situatie omgedraaid en dat is nu weer vereist...

Bekijk hieronder de longrun van Verstappen, Leclerc, Norris en Piastri in Imola! De twee langzamere rondetijden van Verstappen volgden na een uitstapje in het grind.

Longrun tweede vrije training Imola

Ronde VER LEC NOR PIA
1. 1:21.773 1:20.869 1:20.996 1:20.960
2. 1:21.323 1:21.033 1:21.068 1:20.862
3. 1:28.596 1:20.196 1:20.813 1:20.654
4. 1:26.326 1:26.809 1:20.740 1:20.337
5. 1:20.606 1:20.023 1:20.595 1:20.246
6. 1:21.425 1:20.512 1:20.810 1:20.964
7. 1:21.390 1:20.631 1:20.643 1:25.501
8. 1:21.495 1:23.434 1:20.369 1:20.791
9. 1:20.654 1:20.541 1:21.032
10. 1:21.277 1:20.839 1:20.575
11. 1:23.828 1:20.570 1:20.453
12. 1:21.433 1:20.936
13. 1:20.874
14. 1:21.454
15. 1:21.462

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training