Het seizoen 2023 was ontzettend dominant van Max Verstappen en het zal nog wel een even duren voordat er iemand weer zo'n overtuigende prestatie neerzet in de Formule 1. Hij won maar liefst 19 van de 22 races. Om een vergelijking te maken: in de eerste acht races van dit jaar moest Verstappen al drie keer zijn hoofd buigen voor een concurrent. Carlos Sainz was in Australië te sterk, Lando Norris versloeg hem op de baan in Miami en Charles Leclerc won zijn thuisrace in Monaco.
Inmiddels zitten we op een derde van het seizoen dat maar liefst 24 races telt. Maar hoe staat Max Verstappen er eigenlijk voor ten opzichte van 2023 na acht races? RacingNews365 zoekt het voor je uit en het blijkt dat Verstappen min of meer hetzelfde presteert, ook is dat misschien niet echt het gevoel dat overheerst.
Anderen bekeken ook:
Magistrale Verstappen
Kijkend naar de eerste acht weekenden in 2023 presteerde Max Verstappen het slechtste in de sprintrace in Azerbeidzjan. Startend vanaf de derde plek bleef het daar ook bij na 17 ronden, achter zijn teamgenoot Sergio Perez en Charles Leclerc in de Ferrari. Voor de rest waren de resultaten van Verstappen magistraal. Hij won overtuigend in Bahrein, Australië, Miami, Monaco, Spanje en Canada en pakte de snelste ronde nog mee in Saoedi-Arabië, Miami en Spanje.
In Djedda moest hij na een probleem met de aandrijfas in de kwalificatie vanaf de vijftiende plek starten in de race. Verstappen wist zich relatief eenvoudig naar voren te rijden, maar was niet meer in staat om Perez bij te halen. Twee races later had de Mexicaan het simpelweg beter voor elkaar met de setup, terwijl Verstappen zijn auto niet goed kreeg afgesteld. De Nederlander moest het ook in Bakoe doen met de tweede plek.
Na de eerste acht races in 2023, inclusief één sprintrace, had Verstappen de wereldtitel al min of meer in handen. Hij stond zelf op 195 punten, terwijl Perez op de tweede plek stond met maar liefst 69 punten achterstand. De rest van de concurrentie stond op nog grotere achterstand en aangezien Perez het niet meer voor elkaar kreeg, zeker in het Europese seizoen, wist Verstappen zich al vrij snel verzekerd van de derde titel.
Tekst loopt door onder de tabel.
Max Verstappen na acht races (2023 vs. 2024)
Ronde | Aantal punten in 2023 | Aantal punten in 2024 |
---|---|---|
1. | 25 | 26 |
2. | 19 | 25 |
3. | 25 | 0 |
4. | 24 | 26 |
5. | 26 | 33 |
6. | 25 | 26 |
7. | 26 | 25 |
8. | 25 | 8 |
Totaal | 195 | 169 |
Mindere resultaten
Dan maken we de sprong naar 2024. De eerste twee races van het jaar, in Bahrein en Saoedi-Arabië, won Verstappen met overmacht en dat werd ook duidelijk in de verschillen op de streep: 22 seconden in Bahrein, gevolgd door 13 in Djedda. Op de finish was het verschil acht seconden, maar Perez kreeg nog een tijdstraf van vijf seconden bij zijn eindtijd opgeteld. Maar toen was daar Australië, waar het al vrij snel mis ging voor Verstappen.
Daar waar hij in 2023 de volle mep pakte, met uitzondering van de snelste raceronde, was het feest al na een paar rondjes afgelopen. Remproblemen zorgde ervoor dat Verstappen zijn auto noodgedwongen in de Red Bull-garage moest parkeren en zo met een nulscore huiswaarts kon vertrekken. Vervolgens waren daar de dominante prestaties van Verstappen en Red Bull in Japan en China, maar vanaf Miami gaat het eigenlijk bergafwaarts met de Red Bull-equipe.
De sprintrace op Amerikaanse bodem werd nog gewonnen, maar in de Grand Prix zelf moest Verstappen zijn meerdere erkennen in Lando Norris. In Imola wist de drievoudig wereldkampioen de aanstormende Norris nog nét voor te blijven, waarna het in Monaco niet heel best ging voor Red Bull. Een foutje in de kwalificatie kostte Verstappen een betere startplek dan P6, waar hij uiteindelijk ook op finishte.
Maar waar heeft Verstappen het dan verloren ten opzichte van 2023? 25 punten is hij natuurlijk al kwijt door de uitvalbeurt in Australië. Daar staat tegenover dat er dit jaar al twee sprintraces zijn verreden. Verstappen pakte de volle buit in zowel China als Miami, terwijl er in 2023 slechts één sprintrace werd verreden. Op dat vlak heeft Verstappen dus wat punten gewonnen.
Daarbij is de race in Monaco relatief kostbaar geweest. Vorig jaar pakte Verstappen op magische wijze poleposition in het prinsdom en scoorde 25 punten in de race, maar nu moest hij het doen met slechts acht punten. Maar als we naar het geheel kijken, dan is de seizoenstart van Verstappen eigenlijk helemaal niet zo slecht.
Wellicht had hij in Australië niet gewonnen, maar als hij in plaats van de nul punten die hij nu had een podiumplek had gepakt, stond hij in het slechtste geval elf punten achter op zijn eigen totaal van 2023. Het is echter wel zaak voor de Nederlander om de mindere race in Monaco snel om te zetten in nieuwe zeges in de komende races om in de buurt te blijven van zijn geweldige seizoen van vorig jaar.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!