Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

De beste Formule 1-ontwerpers aller tijden

In de wereld van de Formule 1 staan doorgaans enkel de coureurs in de spotlights. Achter de schermen werken onzichtbaar de knapste koppen aan het ontwerpen en ontwikkelen van de bolides van de teams. Deze topontwerpers verstonden of verstaan stuk voor stuk hun vak.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Adrian Newey

Adrian Newey heeft als beroep het bouwen van winnende Formule 1-auto's. Hij bewees dat te kunnen bij Williams, bij McLaren én bij zijn huidige team, Red Bull Racing. Newey was mede verantwoordelijk voor de successen begin jaren '10 en is de man die Max Verstappen aan zijn eerste titelsucces moet helpen. De afgestudeerd aerodynamicus werd ooit van school gestuurd, maar dat weerhield hem er niet van om bijna een decennium aan constructeurstitels bij elkaar te tekenen.

John Barnard

De Brit maakte ooit gloeilampen, maar verlegde later de focus naar Formule 1-auto's. Barnard was verantwoordelijk voor de invoering van de monocoque van carbon fiber, evenals voor de 'colafles'-gevormde achterzijdes van Formule 1-auto's. Halverwege de jaren '80 bouwde hij prachtige en dominante bolides voor McLaren. Later bij Ferrari stond Barnard aan de basis van de successen van Michael Schumacher bij Ferrari, al zou hij het team verlaten voordat 'Schumi' in 2000 daadwerkelijk zijn eerste titel in het rood zou pakken.

Rory Byrne

De Zuid-Afrikaan Rory Byrne maakte deel uit van het dreamteam van Ferrari aan het bein van de jaren '00. Ross Brawn overzag alles op technisch vlak, Rory Byrne tekende de wagen, Jean Todt hield alles als teambaas in het gareel en Michael Schumacher rondde achter het stuur het karwei af. Jaren daarvoor flikte Byrne in bijna dezelfde samenstelling hetzelfde kunstje tot twee keer toe bij Benetton.

			© Ferrari
	© Ferrari

Colin Chapman

Veel van wat we vandaag de dag nog op de moderne Formule 1-auto's zien hebben we te danken aan Colin Chapman. In de jaren '60 en '70 tekende hij onder andere de eerste vleugels, sidepods en monocoques en introduceerde als eerste teamsponsoren in de Formule 1. Zijn vaste leus: "Het toevoegen van vermogen maakt je sneller op de rechte stukken, het terugdringen van gewicht maakt je overal sneller." Het team van Lotus spinde er garen bij.

John Cooper

Nog zo'n Brit die de aanblik van én de filosofie achter een Formule 1-bolide voorgoed veranderde. John Cooper, de man die onder andere bekend is van de bekende 'Mini Cooper', durfde het als eerste aan om de motor achterin de bolide te leggen, wat sindsdien de standaard is gebleven. Jack Brabham won twee wereldtitels op rij in de bolides van Cooper.

Aldo Costa

Costa was de rechterhand van Rory Byrne bij Ferrari en moest laten zien dat hij op eigen benen kon staan toen de Zuid-Afrikaan vertrok. Het bleek geen onverdeeld succes, maar toen hij door Mercedes werd aangetrokken kwam hij volledig tot wasdom. Hij tekende de W04 van 2013 en ook alle dominante auto's van de jaren erna waren ontsproten uit het brein van de Italiaanse topontwerper.

2 reacties

    Breaking Horner hoopt op verrassende move Vettel: "Dat zal hoofdpijn opleveren"