Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Wintertest Formule 1

De belangrijkste conclusies na de tweede testdag in Bahrein

Nu er twee testdagen zijn afgewerkt in Bahrein, lijken de krachtsverhoudingen steeds duidelijker te worden. Red Bull en Ferrari maken voorlopig de beste indruk, al verliep niet alles volgens plan...

Perez Bahrain
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De tweede dag van de wintertests stond hier en daar in het teken van chaos. Een losgeschoten putdeksel zorgde voor vertraging én schade bij Charles Leclerc, terwijl ook Sergio Perez met wat probleempjes moest dealen. Aan het einde van de dag stonden Ferrari en Red Bull wel bovenaan de belangrijkste lijstjes. Carlos Sainz reed de snelste tijd en troefde zo Perez af, al deed de Ferrari-coureur dat wel met de zachtere C4-banden. Perez was vooral actief op de C3-band.

Leclerc en Sainz reden samen 138 rondjes bij elkaar en zorgden er zo voor dat Ferrari ook nog eens het productiefste team was. Perez kwam ondanks de opstartproblemen tot 129 rondjes. Maar wat viel er nou het meeste op tijdens de tweede testdag op het Bahrain International Circuit?

Red Bull in de problemen?

Niemand kon om de loeisterke eerste testdag van Max Verstappen heen. De Nederlander vloog uit de startblokken in Bahrein, was snel en legde heel wat kilometers af. Toch bleek donderdag dat de RB20 ook weleens problemen kent. Aan de snelheid en set-up van Sergio Perez lag het niet, maar de auto had wel wat kleine kuren.

Ging het om grote betrouwbaarheidsproblemen? Welnee, Perez stond 's ochtends iets meer dan een halfuur in de pitbox met een remprobleem, waarna de gloednieuwe Formule 1-bolide 's middags een reset nodig had. Perez hobbelde naar de pits omdat de elektronica kortstondig niet naar behoren werkte. Uiteindelijk leek ook Perez makkelijk de snelle rondetijden aaneen te rijgen, waardoor Red Bull positief aan de laatste testdag mag gaan beginnen.

Perez was zelf ook tevreden. "Over het algemeen denk ik dat de RB20 een stap vooruit is voor het team en dat we de goede kant op zijn gegaan. Het is hier van 's ochtends vroeg tot 's middags laat een lastig circuit om de set-up af te stellen en om de verschillende set-ups te begrijpen. De baan verandert continu, dus je moet veel op je gevoel afgaan."

Ondanks de overheersende tevredenheid moet Red Bull wel een heel, heel klein beetje over de schouders kijken...

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Is Ferrari echt zo snel?

Ferrari liet namelijk voor het eerst haar spierballen zien. Sainz zette zoals gezegd de snelste tijd neer en Leclerc was heel erg te spreken over het gedrag van de auto. De Ferrari-coureurs lijken over een voorspelbare auto te beschikken, iets waar het vorig jaar een beetje aan ontbrak. Met 138 ronden was het zeker een geslaagde dag voor de Scuderia.

De beste data kwam voort uit een racesimulatie van Sainz. De Spanjaard reed 58 ronden achter elkaar door, vergelijkbaar met de aanstaande Grand Prix, en maakte gebruik van de C1-, C2- en C3-band. In 2023 was bandenslijtage de achilleshiel van Ferrari en tot nu toe zijn er signalen dat het team dat hardnekkige probleem deels heeft opgelost.

Waarom? Omdat Sainz in zijn simulatie stabiele rondetijden liet noteren. Op de C1- en C2-band zat er meestal maximaal een seconde tussen de rondetijden. Op de C2 ging het om 1:37 en op de C1 om 1:35. Enige punt van kritiek? De oplopende rondetijden op de C3-band, al is dat ook vertekenend. De C3-compound is volgende week tijdens de Grand Prix van Bahrein de zachtste band en slijt daardoor sneller.

De verhoudingen ten opzichte van Red Bull zijn natuurlijk nog niet helemaal duidelijk. Verstappen was woensdag ook zeer competitief, maar het is de vraag met hoeveel brandstof iedereen rijdt. Eén ding is zeker: Ferrari lijkt een stapje te hebben gezet, zeker qua bandenslijtage.

Bekijk hieronder de stint van Sainz op de C3-band. De tekst gaat daarna verder.

Racesimulatie Sainz op de C3-band

Ronde Tijd
1. 1:36.725
2. 1:37.038
3. 1:37.712
4. 1:37.971
5. 1:38.147
6. 1:38.093
7. 1:38.058
8. 1:38.121
9. 1:38.182
10. 1:38.570
11. 1:38.733
12. 1:38.671
13. 1:38.992
14. 1:38.848
15. 1:39.126

Vraagtekens rond Mercedes en McLaren

Naast Red Bull en Ferrari willen Mercedes en McLaren ook om overwinningen strijden in 2024. Voorlopig blijft het echter gissen hoe die twee teams ervoor staan. Lewis Hamilton kwam namens Mercedes de hele dag in actie en zette de derde tijd op de klokken. Prima, zou je zeggen, maar de Brit was vooral 's ochtends heel erg in gevecht met zijn W15.

En het ging niet om een specifiek probleem. In de ene bocht had Hamilton last van onderstuur, in de andere bocht brak de achterkant juist weer uit. De engineers van Mercedes voerden wat aanpassingen door en die leken te werken, maar het lijkt het er wel op dat de W15 zich nog lastig laat temmen. Daar heeft Mercedes de laatste jaren al ervaringen mee gehad, dus het is voor de Zilverpijlen te hopen dat de nieuwe F1-bolide voorspelbaarder én sneller is. Een blije Hamilton zag het in ieder geval helemaal zitten.

Achter Hamilton eindigde Lando Norris op de vierde plaats. Toch was het geen geweldige dag voor McLaren, want door een klein probleem aan de brandstofpomp legde het team uit Woking 'maar' 87 ronden af. Net als bij Mercedes lijken Norris en Oscar Piastri nog een beetje aan de MCL38 te moeten wennen. Of zijn ze de anderen zand in de ogen aan het strooien?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

RB best of the rest?

Achter de topteams laat Visa Cash App RB (RB) mooie dingen zien. Daniel Ricciardo was namelijk 'the best of the rest' met de vijfde tijd op de zachte C4-band. Ricciardo en Yuki Tsunoda leggen probleemloos veel kilometers af en stralen zelfvertrouwen uit. Een slag om de arm kan natuurlijk nooit kwaad, dus Ricciardo en Tsunoda blijven tot nu toe vrij voorzichtig over hun kansen. Toch kan niemand eromheen dat de stralende RB zomaar kan verrassen.

En hoe gaat het bij Aston Martin? Fernando Alonso en Lance Stroll acteren in de luwte, maar de AMR24 lijkt toch redelijk in orde te zijn. Sprankelende rondetijden zien we nog niet, maar berg je maar als Alonso met een glimlach in de mediasessies zit. Houdt de groene bolide in de gaten...

Vrijdag zien we op de laatste testdag welke teams met een fijn gevoel aan de Grand Prix van Bahrein gaan beginnen. Snelle tijden zeggen doorgaans nog weinig, dus het gaat vooral om de kilometers en een betrouwbare auto. Red Bull en Ferrari lichtten alvast een tipje van de sluier op, wie volgt?

Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Ricciardo keihard gestraft na GP China