Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule E

De Vries en Frijns verrast door Formule E-winnaar in Rome: "Er was niks tegen te doen"

Mitch Evans was oppermachtig in Rome tijdens de eerste race van het Formule E-weekend in Italië. Na afloop van de race sprak RacingNews365 met de nummer twee Robin Frijns en de nummer drie Stoffel Vandoorne. Beide coureurs waren net als Formule-E wereldkampioen Nyck de Vries enigszins verrast met de overwinning van de Nieuw-Zeelander, die zijn zaken het beste op orde had.

J TCS Racing I TYPE5 Mitch Evans 080422 001
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Jaguar TCS Racing

Lange tijd leken Robin Frijns en Stoffel Vandoorne in duel te zijn om de eerste race van de E-Prix in Rome te winnen. Iets na halverwege de race was het echter Mitch Evans die in zijn Jaguar voorbij kwam gevlogen en uiteindelijk oppermachtig de eerste race in Italië op zijn naam wist te schrijven. Daardoor bleven Frijns en Vandoorne verrast achter, maar konden de twee alsnog genieten van hun behaalde podiumplekken. "Mitch kwam me voorbij gevlogen moet ik zeggen en daar viel niks tegen te doen. We hebben dus werk aan de winkel voor morgen", aldus Vandoorne tegenover RacingNews365.

"Op een bepaalde manier zag ik wel aankomen dat Evans me voorbij zou komen, omdat ik gedurende de race kreeg te horen dat Evans beschikte over nog twee procent meer energie. Toch ben ik niet echt teleurgesteld met mijn resultaat, omdat ik uiteindelijk denk dat deze derde plaats dicht in de buurt kwam van het maximale wat we konden presteren. Misschien hadden we nog een tweede plaats kunnen behalen, maar Evans was echt veel te snel voor ons", vervolgde Vandoorne zijn verhaal. De Belg eindigde nipt achter Frijns, die hetzelfde bericht kreeg te horen van zijn team.

"We waren vooraan lekker aan het strijden, toen plots Evans ons makkelijk passeerde. Het team vertelde me dat hij twee procent meer energie had, die hij in het veld waarschijnlijk heeft kunnen besparen ten opzichte van ons vooraan", begint Frijns zijn raceanalyse tegenover deze website. "Het is natuurlijk altijd een strategisch spelletje in de Formule E: hoe kun je je energie kunt besparen gedurende een race? Ik zat natuurlijk vaak in gevecht met Stoffel en zodoende heb ik misschien wat energie verloren. De race moet ik nog even nakijken, vooral die van Evans om te kijken hoe hij energie heeft kunnen besparen."

"Titelstrijd ziet er dit seizoen anders uit dan vorig jaar"

"De Formule E zit natuurlijk altijd vol verrassingen en daarom is het af en toe lastig om altijd vooraan mee te strijden", vervolgt Frijns zijn verhaal. "De verschillen zijn met een paar tienden zo onwijs klein, dat energie uitsparen je altijd wat kan opleveren. Daarnaast moet je ook geen slechte dag hebben, want dan zak je ver terug en verlies je veel kostbare punten."

Door de kleine verschillen konden vorig jaar tijdens de laatste race van het Formule E-seizoen verschillende mensen nog kampioen worden, maar volgens Frijns zal de titelstrijd dit seizoen tussen veel minder kandidaten worden uitgevochten. "Dat komt mede door het nieuwe format van de kwalificatie", legt hij uit. "Je ziet nu al dat de betere teams en coureurs altijd vooraan rijden en meer punten scoren. Daardoor zullen de verschillen in het kampioenschap sneller groter worden. Zelf hoop ik natuurlijk tot het einde mee te kunnen strijden om de titel, maar ik ben er niet zeker van dat dit gaat lukken. Dat komt omdat we met een Audi-aandrijflijn rijden en deze niet meer doorontwikkeld wordt, omdat het fabrieksteam van Audi de Formule-E heeft verlaten."

"Een team als Mercedes blijft de motor nog wel ontwikkelen en daardoor zullen zij gedurende het seizoen nog met updates komen. Ik denk niet dat wij dit jaar nog updates gaan krijgen en daardoor zal het gat met bijvoorbeeld Mercedes steeds groter worden", aldus een realistische Frijns.

Tijdens de E-race in Rome streed ook wereldkampioen Nyck de Vries in het begin van de race van voren mee, maar de Nederlander viel uiteindelijk uit nadat hij in aanraking kwam met een andere wagen. "We waren vandaag niet sterk genoeg en dat is jammer natuurlijk, maar het is niet verrassend. Al vaker is duidelijk geworden dat we in de race net niet sterk genoeg zijn en dat is toch waar de punten worden verdeeld", aldus de Vries in gesprek met RacingNews365. De Mercedes-coureur kwalificeerde zich nog als derde, maar verloor in de race dure punten in de strijd om de titel.

"Je zag vandaag dat Jaguar de zaken het beste voor elkaar had, zoals wij dat in Saoedi-Arabië hadden. Het is interessant om te zien dat in een klasse waar zoveel materiaal gelijk is aan elkaar, er toch nog behoorlijke verschillen kunnen ontstaan met het team dat de afstelling van de wagen het beste in orde krijgt gedurende een raceweekend. Voor mezelf is het natuurlijk zuur dat je punten verliest, dat is het namelijk altijd wanneer je geen punten pakt", aldus de Vries, die op de vraag of hij nog altijd voor de titel gaat een duidelijk antwoord heeft: "Dat denk ik wel ja", laat de wereldkampioen met een grote lach en vastberadenheid op zijn gezicht weten.

Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull