Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 nieuws

De winnaars en verliezers van het Formule 1-seizoen 2019

Ieder seizoen in de Formule 1 telt de nodige winnaars en verliezers. Van razendsnelle zilverpijlen tot trage witte bolides en ronkende Ferrari-motoren. Welke teams mogen zich gelukkig prijzen en wie moet er zich achter de oren krabben.

In de Formule 1 hebben ook dit jaar weer de nodige verschuivingen plaatsgevonden. Hoewel Mercedes zijn dominante vorm niet is kwijtgeraakt, zijn er daarachter de nodige verschuivingen waar te nemen.

RacingNews365 analyseerde de prestatie van de Formule 1-teams in 2018 en 2019. Wie waren de winnaars en verliezers van het afgelopen seizoen?

Winnaars

Mercedes
Vanaf de allereerste meter die verreden werd in Australië, tot en met de laatste in Abu Dhabi stond er geen maat op Mercedes. Het team domineerde met name in de eerste seizoenshelft, waarin het acht races op rij wist te winnen. Lewis Hamilton reed met speels gemak naar zijn zesde wereldtitel en kreeg nauwelijks concurrentie van Valtteri Bottas. De Fin kende een beter seizoen dan een jaar eerder, maar was niet bij machte om het Hamilton echt moeilijk te maken.

McLaren
De iconische Britse renstal McLaren deed zijn naam in 2019 eindelijk weer wat eer aan door zich te klasseren 'best of the rest'. De ingrijpende veranderingen die de teamleiding in aanloop naar het seizoen had genomen wierpen duidelijk hun vruchten af voor het team. Met het nieuwe rijdersduo, bestaande uit Carlos Sainz en rookie Lando Norris, en een beter presterende auto verging het McLaren uitstekend. Het stond zelfs voor het eerst sinds 2014 weer op het podium.

Toro Rosso
In 2018 vormde Toro Rosso nog de grote speeltuin voor motorleverancier Honda die naar hartenlust mocht experimenteren. Dit seizoen schitterde het B-team van Red Bull met name in Duitsland en Brazilië, waar het fraaie podiumplaatsen scoorde - de eerste sinds 2008. Los van deze resultaten wist het team over het gehele seizoen een stabiele indruk te maken. Met name jongelingen Alexander Albon en Pierre Gasly konden in de STR14 met regelmaat te imponeren.

			© McLaren
	© McLaren

Verliezers

Ferrari
2019 had hét jaar moeten worden voor Ferrari. Met een nieuwe auto, een sterk verbeterde motor en supertalent Charles Leclerc naast Sebastian Vettel had de Scuderia aanspraak moeten kunnen maken op de titel. In plaats daarvan viel het seizoen al snel in duigen.

Mede door gemiste kansen in Bahrein, Bakoe en Canada op de zege, liep Ferrari het gehele seizoen achter de feiten aan. Een terugval voor de zomerstop werd na deze break teniet gedaan. Plots wist Ferrari een indrukwekkende snelheid tentoon te spreiden, met een reeks polepositions en in diezelfde periode drie overwinningen. Ferrari werd gedurende het jaar echter geteisterd door aantijgingen over vals spel met de motor, onderlinge problemen tussen coureurs en tal van onnodige fouten van zowel coureurs als teamleiding. Hierdoor kwam het puntentotaal in 2019 beduidend lager uit dan een jaar eerder.

Renault
Waar Renault van plan was na een sterk 2018-seizoen de opstap te maken naar de top drie, viel dit plan al snel in duigen. De Franse renstal werd afgelopen seizoen ruim gepasseerd door klantenteam McLaren en was veelvuldig achterin het middenveld te vinden. Renault kan enkel bij zichzelf te rade gaan, want in Nico Hulkenberg en Daniel Ricciardo had het een zeer capabel rijdersduo. Op een zeldzaam aantal sterke races na was het een jaar om te vergeten voor de Franse renstal.

Haas
Waar Haas in 2018 nog de verrassing van het seizoen was, met een snelle 'kopie' van de Ferrari en klinkende resultaten, zakte het in 2019 zwaar door het ijs. Slechts sporadisch wisten Kevin Magnussen en Romain Grosjean punten te scoren voor de Amerikaanse renstal die geplaagd werd door diverse problemen. De VF-19 was een draak van een auto en zeer onvoorspelbaar - soms kwam het potentieel er ineens uit en kwalificeerde een Haas-coureur zich zelfs in de top 8, het volgende moment moest het knokken met de trage bolides van Williams. De soap rondom hoofdsponsor Rich Energy, die halverwege het seizoen het team verliet, zorgde bovendien zowel commercieel als financieel voor een nieuwe domper.

Formule 1-teams in 2019: winnaars en verliezers

Team Punten 2018 Punten 2019 Verschil
Mercedes 655 (P1) 739 (P1) + 84
Ferrari 571 (P2) 504 (P2) - 67
Red Bull 419 (P3) 417 (P3) - 2
McLaren 62 (P6) 145 (P4) + 83
Renault 122 (P4) 91 (P5) - 31
Toro Rosso 33 (P9) 85 (P6) + 52
Racing Point 52 (P7) 73 (P7) + 21
Alfa Romeo 48 (P8) 57 (P8) + 9
Haas 93 (P5) 28 (P9) - 65
Williams 7 (P10) 1 (P10) - 6

Tim & Tom Coronel blikken samen met F1-journalist Ruud Dimmers terug op het enerverende 2019-seizoen én vooruit op 2020. Luister nu de laatste F1-podcast van 2019.

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training