Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Deze coureurs zijn nog niet zeker van hun Formule 1-stoeltje

Nog niet iedereen die dit jaar in de Formule 1 racet is zeker van zijn Formule 1-stoeltje. Enkele teams hebben de knoop nog niet doorgehakt en kunnen dus nog met een verrassende beslissing komen. Deze stoeltjes moeten nog gevuld worden.

Spain Start 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Tien teams, twintig stoeltjes. In de Formule 1 liggen de stoeltjes niet voor het oprapen. Een hoop zijn er in aanloop naar 2022 al gevuld, maar sommige coureurs moeten de komende maanden toch nog echt aan de bak. Zo ziet de grid voor volgend jaar er op dit moment uit.

De stoeltjes

Mercedes
Lewis Hamilton ligt al vast voor 2022 en 2023. De Brit hoeft niet te vrezen voor zijn stoeltje, maar zijn teamgenoot wel. De toekomst van Valtteri Bottas is namelijk allesbehalve zeker. George Russell aast op zijn stoeltje en de strijd gaat dan ook tussen de routinier en de jonge Brit. Wie trekt aan het langste eind?

Red Bull
Bij het andere topteam is ook pas een coureur zeker van zijn toekomst. Max Verstappen ligt net als concurrent Lewis Hamilton na 2021 nog twee jaren vast.

Zijn teamgenoot, Sergio Perez, is nog allerminst zeker van zijn toekomst. De Mexicaan presteert wisselvallig, net als zijn voorlopers Alexander Albon en Pierre Gasly. Wel lijkt hij op een goede dag beter te presteren dan die twee. Het lijken ook de enige twee kandidaten te zijn voor een terugkeer in plaats van Checo, maar of Helmut Marko zich daar aan wil wagen is nog maar zeer de vraag.

McLaren
Bij deze Britse renstal weten ze nu al waar ze aan toe zijn in 2022. Zowel Daniel Ricciardo als Lando Norris heeft nog een langer lopend contract, dus ook volgend jaar zullen we dat duo zien bij McLaren. Wel moet Ricciardo even wat beter gaan presteren.

Aston Martin
In principe zijn ook de coureurs van Aston Martin zeker van hun toekomst. Beide coureurs hebben zich voor een langere tijd verbonden aan het team. De ene is een viervoudig wereldkampioen die goed in zijn vel zit, de andere het zoontje van de baas. We hoeven hier dus geen verschuivingen te verwachten.

Alpine
Ook bij Alpine geen veranderingen. Esteban Ocon tekende onlangs bij, terwijl routinier Fernando Alonso ook nog tot en met volgend seizoen vast ligt bij de Franse renstal. Wat dat betreft dus veel continuïteit in het kamp van Alpine, en dat is wel eens anders geweest.

Ferrari
Hetzelfde geldt bij de Scuderia. Charles Leclerc en Carlos Sainz, de Ferrari-prins en zijn Spaanse collega, zijn de toekomst van het team. Sainz is in ieder geval volgend jaar nog verzekerd van een zitje, terwijl Leclerc nog tot en met 2024 verzekerd is van een Formule 1-stoeltje bij het grote Ferrari.

AlphaTauri
Volop vraagtekens hier. Pierre Gasly lijkt zo goed als zeker van zijn stoeltje, want hij is dé leider van AlphaTauri. Yuki Tsunoda heeft nog steeds veel krediet, maar zijn prestaties moeten wel wat beter. Ook voor een rookie maakt hij nog te veel fouten. Teambaas Franz Tost lijkt echter zeker te weten dat hij in 2022 over dezelfde coureurs zal beschikken. Junioren als Liam Lawson en Juri Vips azen op het stoeltje van de Japanner, terwijl Alex Albon misschien stiekem ook genoegen zou nemen met het zitje van Yuki.

Alfa Romeo
Ook in Zwitserland weet men bij Alfa Romeo nog niet wie er volgend jaar in de wagen zit. Kimi Raikkonen wordt binnenkort 42, dus zijn carrière zou langzaam toch ten einde moeten komen. Dat zou je denken, maar vooralsnog is dat allesbehalve zeker. Antonio Giovinazzi is een stabiele coureur, maar de Ferrari-junior begint langzaamaan ook een sta-in-de-weg te zijn voor andere talentvolle Ferrari-junioren als Callum Ilott en Robert Schwartzman. Ook wordt Valtteri Bottas gelinkt aan Alfa Romeo en zal ook Nico Hulkenberg zich ongetwijfeld hebben aangeboden bij het team. Kan Mick Schumacher misschien de overstap maken?

Haas
Er is nog niets officieel, maar het heeft er alle schijn van dat we volgend jaar Mick Schumacher en Nikita Mazepin gewoon weer terugzien bij het kwakkelende team. Dan hebben ze als het goed is een wagen waarmee ze wel kunnen strijden met de andere teams. Mazepin zal 99 procent zeker deel uitmaken van het team, want zonder zijn vader als geldschieter wordt het een lastig verhaal voor Haas. Tenzij Ferrari een ander plekje kan vinden voor Mick, zal ook hij ongetwijfeld blijven.

Williams
Wederom geen zekerheid bij deze renstal. Beide coureurs hebben een aflopend contract. George Russell zal graag naar Mercedes willen, maar als dat niet lukt, lijkt hij 'veroordeeld' tot het Williams-zitje. Nicholas Latifi is naast Russell een middelmatige coureur, maar wist wel zijn eerste punten te scoren en presteert relatief constant. Mogelijk mag hij blijven als Russell weggaat, maar Williams is ook aan het kijken naar andere coureurs. Misschien komt Bottas van Mercedes naar Williams, maar ook coureurs als Daniil Kvyat, Nico Hulkenberg en Nyck de Vries staan op het lijstje van het team.

Al met al kunnen we nog genoeg silly season-geruchten verwachten de komende maanden totdat we zeker weten wie waar rijdt. Check hieronder nog eens het volledige overzicht.

Formule 1-bezetting 2022

Team Coureur 1 Coureur 2
Mercedes Lewis Hamilton ?
Red Bull Max Verstappen ?
McLaren Lando Norris Daniel Ricciardo
Aston Martin Sebastian Vettel Lance Stroll
Alpine Fernando Alonso Esteban Ocon
Ferrari Charles Leclerc Carlos Sainz
AlphaTauri ? ?
Alfa Romeo ? ?
Haas ? ?
Williams ? ?

Ook interessant:

Verstappen met kop en schouders de beste coureur van het seizoen

Het F1-seizoen is halverwege. Hoog tijd om uitgebreid de balans op te maken. Er is in de nieuwste RacingNews365-podcast genoeg om over na te praten! Beluister 'm hieronder, met Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"