Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Deze F1-coureurs gingen Verstappen voor met exotische autosportuitstapjes

Max Verstappen is momenteel druk bezig met het ontdekken van de wereld van het GT-racen. De Nederlander maakte twee weken geleden zijn officiële racedebuut in een GT-wagen op de Nordschleife en zal dit weekend van het eerst van start gaan in de GT3-bolide van Verstappen.com Racing. Dit soort 'exotische' uitstapjes blijkt echter zeldzaam te zijn in de Formule 1.

Hulkenberg Le Mans 2015
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen zal dit weekend aan de start verschijnen van de negende ronde van de Nurburgring Langstrecken-Serie (NLS), een reeks langeafstandsraces op de legendarische Nordschleife. Twee weken geleden maakte hij nog zijn debuut in een teruggeschroefde Porsche 718 Cayman GT4, maar dit weekend heeft hij de benodigde licenties om met het ‘zwaardere werk’ het circuit op te gaan: de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing, in de kleurenstelling van Verstappen.com Racing natuurlijk.

Uitstapjes als deze zijn tegenwoordig een zeldzame gelegenheid. Slechts twee coureurs gingen Verstappen deze eeuw voor tijdens een fulltime F1-seizoen: Nico Hulkenberg en Fernando Alonso. Hulkenberg stond in 2015 ineens aan de start van de 24 Uur van Le Mans. Als voorbereiding op de prestigieuze endurance race, reed de Duitser ook al de 6 uur van Spa. 

In zijn WEC-debuut op het Belgische circuit eindigde Hulkenberg nog als zesde. Ruim een maand later wist hij de 24-uursrace te winnen. Dat deed hij in een Porsche 919 Hybrid, samen met Earl Bramber en Nick Tandy. Daarmee werd de Duitser de eerste coureur die in de 21e eeuw Le Mans won terwijl hij nog actief was in de Formule 1.

Veelzijdige Alonso

Fernando Alonso heeft niet één, maar zelfs twee Le Mans-zeges op zijn naam staan. De geroutineerde Spanjaard won de edities van 2018 en 2019. Alonso was in 2018 nog een fulltime F1-coureur en werd daarmee de tweede coureur in vier edities die midden in zijn Formule 1-seizoen de 24-uursrace op zijn naam schreef. Hij deed dit samen met voormalig F1-coureurs Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima.

Een jaar voor zijn debuutzege op Le Mans probeerde Alonso zich al te wagen aan een ander onderdeel van de Triple Crown, namelijk de Indy 500. Dankzij zijn connecties met McLaren, waar hij op dat moment nog voor uitkwam in de Formule 1, kon hij deelnemen aan de befaamde IndyCar-race met McLaren-Honda-Andretti.

De Spanjaard startte vanaf de tweede rij en reed zelfs enige tijd aan de leiding. Zijn winstkansen verdwenen echter toen zijn auto, met nog twintig rondes te gaan, de geest gaf. Hij probeerde het in 2019 opnieuw, maar wist zich toen niet te kwalificeren voor de race. In 2020 kreeg hij een derde kans, maar kwam hij niet verder dan P21.

Toch is Alonso niet zonder succes in de VS. In 2019 won hij de 24 Uur van Daytona, voor Konica Minolta Cadillac, samen met Kamui Kobayashi, Jordan Taylor en Renger van der Zande. Daarnaast zette hij zijn veelzijdigheid verder door in 2020 deel te nemen aan de Dakar-rally, waar hij uiteindelijk als dertiende finishte bij de auto’s.

Wie weet liggen er de komende jaren dezelfde successen in het verschiet voor Max Verstappen. Hij liet eerder weten in de toekomst wel oren te hebben naar een deelname aan de 24 Uur van Le Mans. Voor de Triple Crown zal hij waarschijnlijk nooit gaan, aangezien hij eerder liet weten geen interesse te hebben in een deelname aan de Indy 500.

Praat mee!

x
Nordschleife Italiaanse media vol lof over Ferrari-avontuur Verstappen: "Wat een spektakel!"