Na een herfststop van een week of drie was het in Austin eindelijk weer tijd voor actie op de baan en met een sprintweekend op het programma viel er vanaf dag één al veel te halen voor de teams. Max Verstappen en Red Bull begonnen meteen met een keurig dagsucces door op de vrijdag poleposition voor de sprintrace te pakken, maar grote titelrivaal Lando Norris startte niet ver achter hem op P4.
Verstappen kwam goed weg bij de start, slaagde er meteen in de deur dicht te gooien in gevecht met George Russell en kon de leiding bij het insturen van de eerste bocht zonder al te veel problemen verdedigen. Toch waren alle ogen de eerste seconden gericht op Norris, die zowel Russell als Charles Leclerc inhaalde en daardoor op P2 terecht kwam. Het duurde dus niet lang tot de beide kemphanen achter elkaar terecht kwamen en het gevecht dus echt kon beginnen.
Terwijl Norris Verstappen op de hielen zat in de beginfase, waren de beide Ferrari-coureurs druk in gevecht om de vierde plek. Leclerc was zijn derde plek bij de start al kwijt en kwam daardoor voor de neus van teamgenoot Carlos Sainz terecht. De Spanjaard zag daar zijn kans en probeerde zijn teamgenoot in te halen, waardoor de beide heren in een soort kat-en-muisspel belandden. Uiteindelijk trok Leclerc de stekker eruit over de boordradio, greep het team in en keerde de rust weer enigszins terug op de baan, met Sainz op P4.
De tekst gaat verder na de uitslag.
Terwijl de beide Ferrari-coureurs het elkaar lastig maakten, kon de top drie telkens iets verder wegrijden. Verstappen leek toch prima comfortabel rond te rijden en had na enkele ronden al een prima voorsprong, maar achter hem kwam Russell steeds dichter bij Norris. Na een ronde of zes moest de McLaren-coureur zelfs al in zijn spiegels kijken, want Russell had het gat inmiddels dichtgereden en kon zich klaarmaken voor een inhaalactie. Hij slaagde er uiteindelijk niet in Norris in te halen en raakte daarna de aansluiting weer kwijt, maar gaf daarmee de beide Ferrari-coureurs de kans weer aan te sluiten.
Die mislukte inhaalactie leek Russell uiteindelijk fataal te worden, want enkele ronden later raakte de Mercedes-coureur zijn P3 kwijt aan Sainz. Het was niet de meest nette inhaalactie van de Spanjaard, maar hij bewees daarmee wel hoe snel de Ferrari-bolide kan zijn op het Circuit of the Americas. Teamgenoot Leclerc volgde een ronde later zijn voorbeeld en haalde Russell in in de strijd om P4, terwijl de Mercedes-coureur over de boordradio liet weten dat zijn banden het toch zwaar te verduren kregen tijdens de race.
Terwijl Verstappen zijn voorsprong telkens iets verder uit leek te breiden, werd het Red Bull-gevecht in het middenveld met de seconde spannender. Sergio Perez bleef op de tiende plek hangen en kwam al snel Yuki Tsunoda tegen, die aardig op dreef was tijdens de sprintrace. Perez probeerde de Japanner in te halen, maar stuitte op flink wat tegenstand van Tsunoda. Uiteindelijk trok Perez aan het langste eind en nam hij P9 over van Tsunoda, die vervolgens Oscar Piastri nog op zijn dak kreeg. De McLaren-coureur wilde mee in het geweld, maar slaagde er niet in het voorbeeld van Perez te volgen. Uiteindelijk lukte het hem alsnog en kon hij daarmee zelfs een plek in de top tien veiligstellen, ondanks een tijdstraf van vijf seconden.
Voor Verstappen maakte het allemaal echter weinig uit, want de Nederlander reed met een aardig comfortabele voorsprong richting de overwinning. Norris wist in de beginfase van de race nog wel wat dichterbij te komen, maar uiteindelijk kwam Verstappen met een voorsprong van drie seconden over de streep. Norris maakte in de laatste ronde uiteindelijk nog een foutje, waardoor Sainz hem nog in kon halen in de strijd om P2. Uiteindelijk wist Norris Leclerc nog wel achter zich te houden, waardoor hij P3 nog kon verdedigen.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!