Nadat Michael Schumacher in 1996 de overstap maakte van Benetton naar Ferrari, staat alles in het teken van het gezamenlijk binnenhalen van de titel. Om uiteenlopende redenen (te langzame auto's, domme keuzes van Schumi zelf en beenbrekende crashes) slaagde men daar bij de eerste vier pogingen niet in.
Bij de eerste Grand Prix na de millenniumwisseling in Australië weet Michael Schumacher al waar hij en Ferrari staan: "I love this car. It is so bloody fast, this car", zo laat hij optekenen. Hij wint de race eenvoudig en de ruime marge waarmee teamgenoot Rubens Barrichello de tweede plaats voor zich opeist, onderstreept het potentieel van de auto.
De belangrijkste tegenstander van de recordkampioen heet in 2000 net als in de twee jaar daarvoor Mika Häkkinen, maar McLaren is niet in staat een auto neer te zetten die een eerlijke partij is voor de F1-2000. Waar Schumacher er uiteindelijk met negen zeges vandoor gaat, moet de vliegende Fin zich tevreden stellen met vier overwinningen.
De titel wordt in Japan in stijl veiliggesteld met de overwinning. Schumacher komt dansend in zijn zo geliefde scharlaken-rode bolide over de streep. Schumacher jubelt, Ferrari jubelt, Italië jubelt. Als de kersvers drievoudig wereldkampioen uitstapt krijgt hij een rood pruikje aangemeten, net als iedereen in het team.
Wat ze op dat moment ongetwijfeld hopen maar nooit hadden kunnen bevroeden, is dat in de vier daaropvolgende jaren Ferrari de Formule 1 blijft domineren. De Scuderia stelt Michael Schumacher in staat om achtereenvolgens met ed F1-2001, de F2002, de F2003-GA en de F2004. In 2005 slaat het team de plank volledig mis en moet het met slechts één overwinning (cadeautje GP Verenigde Staten) de titels laten aan Renault.
In 2006 doen Ferrari en Schumacher als vanouds mee om de wereldtitel. De titelstrijd duurt tot en met de laatste Grand Prix, maar het is opnieuw Fernando Alonso die de bokaal omhoog mag houden. Enkele races eerder had Schumacher al zijn afscheid aangekondigd. Pas in 2010 keerde Schumi terug op de Formule 1-grid, in het zilvergrijs dit keer...
De auto's die in deze reeks over de bolides van Michael Schumacher aan bod komen zijn allemaal gratis te bewonderen op de tentoonstelling over de Duitser in Keulen.
Facts & figures over de F1-2000
Motor | Ferrari 3.0 liter V10 |
---|---|
Lengte | 4397 mm |
Breedte | 1795 mm |
Hoogte | 959 mm |
Gewicht | 600 kg (inclusief coureur) |
Aantal podiumplaatsen | 12 |
Aantal overwinningen | 9 |
Meest gelezen
In dit artikel