Waar Ferrari in 2024 tot het einde meestreed om de constructeurstitel, zag het beeld er al vroeg in 2025 heel anders uit. McLaren startte heel dominant aan het jaar, terwijl de Scuderia al snel met de nodige tegenslagen te maken kreeg. In Australië kwamen Charles Leclerc en Lewis Hamilton niet verder dan P8 en P10, waarna ze in China werden gediskwalificeerd.
Hamilton pakte in de sprintrace op het Shanghai International Circuit de enige zege tot nu toe in 2025, terwijl Leclerc alle zeven podiumplaatsen tijdens Formule 1 Grands Prix binnensleepte. Als teambaas Fred Vasseur wordt gevraagd om terug te blikken op het jaar tot nu toe, zegt hij het volgende tegenover onder meer RacingNews365.
"We zijn niet op de beste manier begonnen met de dubbele diskwalificatie in China. Dat heeft ons veel punten gekost in vergelijking met de concurrenten. En vrij vroeg in het seizoen was McLaren zo dominant in de eerste vier of vijf races dat we beseften dat het erg moeilijk zou worden voor 2025", begint Vasseur aan zijn verhaal.
"Dat betekende dat we al heel vroeg in het seizoen, ik denk eind april, hebben besloten om over te stappen naar 2026. Dat was een moeilijke beslissing. En misschien heb ik de psychologische kant ook een beetje onderschat. Want als je nog achttien of twintig races te gaan hebt, en je weet dat je geen aerodynamische ontwikkelingen meer gaat doorvoeren, is dat psychologisch gezien best moeilijk om te managen."
"Maar over het algemeen zijn we blijven pushen. We hebben een aantal mechanische upgrades doorgevoerd en we proberen om de werking te verbeteren. En dat is het DNA van onze sport. Maar we moeten dit accepteren. Het was een beslissing, en ik heb nog steeds vertrouwen in de beslissing die we hebben genomen. Laten we nu onder deze omstandigheden vechten voor P2", aldus de Fransman.
Waren de coureurs betrokken bij deze beslissing?
Daarna gaat de Fransman verder in op de beslissing. "Dit besluit werd door iedereen in het team gedeeld. Op een gegeven moment kijk je naar het kampioenschap en zeg je: 'Oké, het zal erg moeilijk worden om McLaren in te halen met het verschil in snelheid en punten'.
"En dan zeg je: 'Oké, laten we de middelen die we in de windtunnel hebben, richten op 2026'. Aan de andere kant kun je nog steeds doorgaan met het ontwikkelen van de mechanische kant en kun je enkele upgrades aan de auto aanbrengen, behalve op het gebied van de aerodynamica. En dat is wat we hebben gedaan, en eerlijk gezegd was het een goede oefening."
"Natuurlijk waren de coureurs betrokken bij deze beslissing, want zij zijn volledig toegewijd aan het project. Het is iets dat we allemaal moeten delen, en in dit soort situaties moet je als een team optreden. En dat is wat we in die fase van het seizoen hebben gedaan", zegt Vasseur tot slot.
Ook interessant:
Max Verstappen greep de laatste strohalm in de jacht op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1. Hij won de GP van Qatar, terwijl McLaren strategisch in de fout ging. Tim Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk laten hun licht schijnen op het spektakel in Qatar, en kijken vooruit naar het ultieme titelgevecht in Abu Dhabi in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!