Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft bevestigd dat Ferrari zijn Formule 1-auto voor 2026 pas op donderdag 22 januari zal voltooien, één dag voor de officiële onthulling op vrijdag 23 januari. De Fransman legt uit dat de Scuderia deze aanpak hanteert om zo ‘agressief’ mogelijk te kunnen ontwikkelen.
"We zullen de assemblage van de auto de dag voor de lancering voltooien", aldus Vasseur tijdens Ferrari's eindejaarspersbijeenkomst. "Dat betekent dat we de auto op 22 januari afmaken. Het is agressief, maar we doen dit vooral omdat iedereen hetzelfde zal doen." Na de shakedown op Ferrari's eigen circuit in Fiorano zal het team afreizen naar Barcelona voor de privétest die maandag 26 januari begint.
Deze vijfdaagse test achter gesloten deuren op het Circuit de Barcelona-Catalunya geeft elk team drie testdagen. Daarna volgen in februari twee officiële driedaagse tests in Bahrein. De uitgebreide testperiode is bedoeld om de teams optimaal voor te bereiden op het nieuwe seizoen, na de ingrijpende reglementswijzigingen die zowel de krachtbron als het chassis raken.
Herhaling van 2022 of 1996?
Toen de reglementen voor het laatst werden veranderd, in 2022, arriveerde Mercedes met een drastisch andere auto dan de concurrentie, met het zogenaamde 'zeropod'-design. Ferrari kende een vergelijkbare situatie in 1996. Vasseur benadrukt echter dat het team niet bewust kiest voor een risicovolle of conservatieve benadering.
"Niemand is bewust conservatief of agressief, of neemt bewust risico's", vertelde de Fransman aan diverse media, waaronder RacingNews365. "Het gebeurt vaak dat wanneer je ziet wat de anderen hebben gedaan, je denkt: 'Oh, ik was mega agressief,' of 'Ik was mega conservatief'."
"Eerlijk gezegd kan ik niet spreken over de anderen… Ik weet niet precies wat zij hebben gedaan. Maar het klopt dat je het overzicht krijgt in, laten we zeggen, Bahrein, en je zult zien dat verschillende teams compleet verschillende ontwerprichtingen hebben gekozen, soms wel 180 graden tegengesteld."
2026 niet 'nu of nooit' voor Ferrari
Charles Leclerc stelde eerder dat 2026 'nu of nooit' zou zijn voor Ferrari. Vasseur deelt die visie niet volledig. "Natuurlijk, als je iemand hebt die het nieuwe tijdperk begint met een seconde voorsprong, is dat veel beter voor de volgende vier jaar. Dat spreekt voor zich."
"Maar ik ben er ook echt van overtuigd dat in 2025 het beeld van Bahrein [de enige pre-season test] bijna hetzelfde beeld gaf als de laatste race in Abu Dhabi. Volgend jaar zul je gedurende het hele seizoen een enorme ontwikkelingssnelheid zien. Het is meer zoals in 2022, of andere vergelijkbare seizoenen."
"Dat betekent niet dat een team of coureur die aan het begin van 2026 vooraan staat, automatisch ook aan het einde van dat seizoen of in 2027 vooraan zal staan. Natuurlijk zou elk team en elke coureur het liefst sterk aan het nieuwe seizoen beginnen."
Wie er in Australië, tijdens de eerste GP van 2026, meedoet om de prijzen, is voorlopig nog een totale gok. Meer zal duidelijk worden wanneer de teams in Bahrein verschijnen voor de pre-season tests. Hoewel deze tests geen volledig beeld geven van de initiële snelheid van de bolides, bieden ze wel een globaal beeld van welke teams de goede kant op zijn gegaan en welke de plank hebben misgeslagen.
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel











Praat mee!