Kort voor de start van het seizoen kondigde de FIA aan dat het autosportbond de duimschroeven dit jaar iets aan zouden gaan draaien. Dit seizoen wordt er namelijk uitvoeriger gecontroleerd op onregelmatigheden op of aan de Formule 1-bolides. De technische afdeling voert altijd al routinecontroles uit na verschillende sessies, maar daarbij worden de wagens niet in detail gecontroleerd. Dat is namelijk simpelweg onmogelijk. Tegenwoordig wordt er daarom na elke race willekeurig één Formule 1-bolide uit de top tien uitgekozen die vervolgens in detail zal worden gecontroleerd. Mochten er in dat geval dingen worden gevonden die niet in de haak zijn, dan kunnen er onderdelen in beslag worden genomen en kunnen de stewards als de FIA daar aanleiding toe ziet, een onderzoek starten. In Bahrein was het meteen de beurt aan Valtteri Bottas' wagen, die de controle met verve doorstond. De Alfa Romeo van Kimi Raikkonen volgde in Imola en in Portugal was het de beurt aan de McLaren van Lando Norris. Bij alle drie de bolides werden geen afwijkingen gevonden. In Spanje was het de beurt aan wagen nummer elf van Sergio Perez, waaraan niets illegaals werd gevonden. Twee weken later, tijdens de Grand Prix van Monaco, was het toevalligerwijs wederom de beurt aan Red Bull. Dit keer was het niet de Mexicaan, maar Max Verstappen die zijn wagen in moest leveren. Dat deed hij na zijn overwinning in het prinsdom. De autosportbond focuste zich tijdens haar uitgebreide controle vooral op de pedalen en de bijbehorende onderdelen zoals de remmen, dempers, sensoren en elektronica. In aanloop naar het raceweekend in Azerbeidzjan deelde de FIA deze informatie en gaf het ook meteen aan dat alle onderdelen helemaal in orde waren en er geen technische regels zijn overtreden.
Meest gelezen